Kobiety vs mężczyźni, młodsi vs starsi
Zrealizowane przez Deutsche Bank badanie pokazało, że polski smart shopping niejedno ma imię. Inaczej inteligentnych zakupów dokonują kobiety, inaczej mężczyźni. Panie częściej są w stanie zapłacić więcej za produkt lepszej jakości (39%), ale z drugiej strony to więcej panów szuka równowagi między ceną a jakością produktu – co trzeci ankietowany złożył taką deklarację. Różnicę płci widać też na przykładzie poszukiwania okazji zakupowych. O ile kobiety robią to najczęściej w czasie sklepowych wyprzedaży (46%), o tyle dla mężczyzn źródłem okazji jest internet – co czwarty korzysta w tym celu z porównywarek cen, a co piąty bierze udział w licytacjach online.
Zakupowe IQ różni się również w przypadku osób starszych i młodszych. czwarty blisko 30% przedstawicieli młodego pokolenia (w wieku 18-24 lata) uważa, że smart shopping oznacza kupowanie produktów najwyższej jakości w jak najlepszej cenie. Również najmłodsi (18-24 lata) są zdania, że szukanie okazji na promocjach jest synonimem inteligentnych zakupów. Co na to generacja bardziej dojrzali? Ponad połowa osób po 45. roku życia w ogóle nie szuka okazji, a jeśli już to robi, upatruje ich źródła w wyprzedażach (39%), które wydają się atrakcyjne prawie połowie młodszych respondentów. Podobnie jak wyszukiwanie okazji w sieci (porównywarki cen, aukcje online), co dla osób starszych tylko w niewielkim stopniu oznacza kupowanie z głową (5-6%). Najstarsi (65 lata i więcej) uprawiając smart shopping, opierają się na zasadzie: liczy się przede wszystkim niska cena (22% respondentów). Podobnie jak wyszukiwanie okazji w sieci (porównywarki cen, aukcje online), co dla osób starszych tylko w niewielkim stopniu oznacza kupowanie z głową (5-6%).
Jak kupować z IQ?
- Mądre i świadome zakupy to prawdziwa sztuka. Polega na umiejętności dokonywania właściwych wyborów za najlepszą cenę. Wybierajmy produkty wysokiej jakości - posłużą nam na dłużej i zapewnią większą satysfakcję. Mając pewność, że dany produkt czy usługa są nam naprawdę niezbędne, znajdźmy go w możliwie najlepszej cenie, robiąc zakupy online lub wykorzystując porównywarki cen – radzi Monika Szlosek, Dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej i Inwestycyjnej w Deutsche Bank Polska. Bank wprowadził do oferty karty IQ - debetowe i kredytowe, z wyjątkowym wizerunkiem Alberta Einsteina w stylu pop-art, które promują smart shopping. Dzięki nim klienci zostają włączeni do programu lojalnościowego, który daje szansę na odbieranie nagród i sumowanie punktów w ramach obu kart.