Smart shopping, czyli jak kupować z głową

Zapłacić więcej w zamian za lepszą jakość czy wybrać najtańszy produkt? Polować na wyprzedaże czy szukać okazji w sieci? Badania pokazują, że punkt widzenia zależy m.in. od płci i wieku. To istotne czynniki, które wpływają na sposób, w jaki robimy zakupy.

Publikacja: 08.05.2014 12:45

Smart shopping, czyli jak kupować z głową

Foto: ROL

Z danych GfK Polonia wynika, że zjawisko smart shoppingu rozwija się w Polsce coraz dynamiczniej. Jak przewiduje instytut, pochodzącą ze Stanów Zjednoczonych modę mogło już przyswoić nad Wisłą nawet kilka milionów Polaków. Przewiduje się, że sprytne kupowanie, wyszukiwanie najlepszych okazji i porównywanie cen to domena ok. 60% Polaków zaopatrujących własne gospodarstwo domowe. Deutsche Bank postanowił sprawdzić, czym kierują się rodzimi smart shopperzy, dokonując zakupowych wyborów i szukając okazji. Bank chciał poznać ich sposoby na robienie zakupów z głową.

 

Smart shopping w polskim wydaniu, czyli...

Okazało się, że dla prawie połowy Polaków smart shopping oznacza kupowanie wyłącznie tego, co w danym momencie jest niezbędne. Niemal co czwarty ankietowany przyznał, że inteligentne kupowanie opiera się na wyborze lepszej jakości produktów, nawet jeśli wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Prawie co trzeci respondent chciałby dokonywać zakupowego 2 w 1, decydując się na produkty najlepszej jakości, zwracając jednocześnie uwagę na ich rozsądną cenę. Wybieranie najtańszych produktów, niekiedy błędnie utożsamiane z ideą smart shoppingu, to wskazanie zaledwie 10% ankietowanych przez Deutsche Bank.

 

Kobiety vs mężczyźni, młodsi vs starsi

Zrealizowane przez Deutsche Bank badanie pokazało, że polski smart shopping niejedno ma imię. Inaczej inteligentnych zakupów dokonują kobiety, inaczej mężczyźni. Panie częściej są w stanie zapłacić więcej za produkt lepszej jakości (39%), ale z drugiej strony to więcej panów szuka równowagi między ceną a jakością produktu – co trzeci ankietowany złożył taką deklarację. Różnicę płci widać też na przykładzie poszukiwania okazji zakupowych. O ile kobiety robią to najczęściej w czasie sklepowych wyprzedaży (46%), o tyle dla mężczyzn źródłem okazji jest internet – co czwarty korzysta w tym celu z porównywarek cen, a co piąty bierze udział w licytacjach online.

Zakupowe IQ różni się również w przypadku osób starszych i młodszych. czwarty blisko 30% przedstawicieli młodego pokolenia (w wieku 18-24 lata) uważa, że smart shopping oznacza kupowanie produktów najwyższej jakości w jak najlepszej cenie. Również najmłodsi (18-24 lata) są zdania, że szukanie okazji na promocjach jest synonimem inteligentnych zakupów. Co na to generacja bardziej dojrzali? Ponad połowa osób po 45. roku życia w ogóle nie szuka okazji, a jeśli już to robi, upatruje ich źródła w wyprzedażach (39%), które wydają się atrakcyjne prawie połowie młodszych respondentów. Podobnie jak wyszukiwanie okazji w sieci (porównywarki cen, aukcje online), co dla osób starszych tylko w niewielkim stopniu oznacza kupowanie z głową (5-6%). Najstarsi (65 lata i więcej) uprawiając smart shopping, opierają się na zasadzie: liczy się przede wszystkim niska cena (22% respondentów). Podobnie jak wyszukiwanie okazji w sieci (porównywarki cen, aukcje online), co dla osób starszych tylko w niewielkim stopniu oznacza kupowanie z głową (5-6%).

 

Jak kupować z IQ?

- Mądre i świadome zakupy to prawdziwa sztuka. Polega na umiejętności dokonywania właściwych wyborów za najlepszą cenę. Wybierajmy produkty wysokiej jakości - posłużą nam na dłużej i zapewnią większą satysfakcję. Mając pewność, że dany produkt czy usługa są nam naprawdę niezbędne, znajdźmy go w możliwie najlepszej cenie, robiąc zakupy online lub wykorzystując porównywarki cen – radzi Monika Szlosek, Dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej i Inwestycyjnej w Deutsche Bank Polska. Bank wprowadził do oferty karty IQ - debetowe i kredytowe, z wyjątkowym wizerunkiem Alberta Einsteina w stylu pop-art, które promują smart shopping. Dzięki nim klienci zostają włączeni do programu lojalnościowego, który daje szansę na odbieranie nagród i sumowanie punktów w ramach obu kart.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"