Nowy Ogród Chiński usytuowano nad strumieniem Przy Alei Chińskiej (w sąsiedztwie wyjścia na Agrykolę). Strzegą go dwa lwy, podarowane przez Muzeum Rezydencji Księcia Gonga dla Łazienek Królewskich. A jego zabudowę tworzą: kamienny most, marmurowe latarnie i malownicze polichromowane budowle: altana i pawilon, przypominające pagody, dekorowane wewnątrz malowidłami.
Koncepcję ogrodu opracowali prof. Edward Bartman i arch. Paweł Bartman z pracowni Architektury Krajobrazu, nawiązując do historii tego miejsca. W 1780 roku z inicjatywy króla Stanisława Augusta dawna droga wilanowska w Łazienkach przekształcona została w Aleję Chińską. (Na skrzyżowaniu z Promenadą królewską wzniesiono wtedy stylowy most chiński, którego fundamenty odkryli archeolodzy w 2012 roku.) W opinii dr Andrzeja Michałowskiego ogród odpowiada cechom „chinoiserie" i charakterowi czasów króla Stanisława Augusta.
Projekt i wszystkie elementy ogrodu wykonane zostały przez chińskich rzemieślników, zgodnie ze starym rzemiosłem i obyczajami, z materiałów w całości przywiezionych z Chin.
Na dzień otwarcia ogrodu wybrano 2 sierpnia, kiedy w Chinach obchodzone jest Święto Zakochanych. Każdy element ogrodu ma ukrytą symbolikę. Pawilon Chiński symbolizuje pierwiastek męski, Altana Chińska - kobiecy; łączący je kamienny mostek przerzucony przez strumień- drogę mleczną. Lwy oznaczają dostatek i bogactwo.
Stworzenie nowego Ogrodu Chińskiego w Łazienkach Królewskich finansowo wsparły firmy: KGHM Polska Miedź oraz China Minmetals Corporation, członkowie Klubu Mecenasów Muzeum, uhonorowani nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Fundacja Chińsko-Polskiej Wymiany Gospodarczej i Kulturalnej Sinopol udzieliła pomocy organizacyjnej, a Muzeum Księcia Gonga w Pekinie dostarczyło wszystkie elementy architektoniczne.