Opona – ważny element bezpieczeństwa
Każdy posiadacz własnych czterech kółek wie, jak ważną częścią auta są opony. To one właśnie wywierają największy wpływ na bezpieczeństwo podróżowania nasze i innych, gdyż jako jedyna część samochodu ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Ponadto wybór odpowiednich opon jest bardzo istotny również dla stanu naszego portfela. Ogumienie zimowe jest grubsze i przystosowane szczególnie do trudnych warunków pogodowych. Opony letnie natomiast idealnie sprawdzają się w łagodnych warunkach atmosferycznych. Dzięki odpowiednim właściwościom trakcyjnym, opony zapewniają łatwe kierowanie pojazdem na zarówno suchej jak i mokrej drodze. Zupełnie natomiast nie nadają się do śliskich zimowych nawierzchni. Wydłużona droga hamowania może bowiem skutkować wypadkiem i uszkodzeniem pojazdu naszego i/lub cudzego, a przede wszystkim rozstrojem zdrowia własnym i pasażerów, a w skrajnych przypadkach - nawet śmiercią.
Budowa opony
Większość z nas zapewne nie zdaje sobie sprawy z tego, jak skomplikowaną budową cechuje się zwykła, wydawać by się mogło, opona. Bynajmniej nie jest to, jak myślimy, kawałek wygiętej gumy. Standardowa opona powstaje w wyniku wymieszania ze sobą około 30 różnych rodzajów gum, a także środków chemicznych. Półprodukt, jaki wówczas powstaje, schładza się, a następnie tnie na pasy, do których dopasowana zostaje stopka (to właśnie właściwe ukształtowanie stopki zapewnia oponie równe przyleganie do felgi, a w przypadku ogumienia bezdętkowego – również uszczelnienie), osnowa (ten element składa się w wielu warstw kordu, ułożonych pod różnymi kątami – w zależności od rodzaju opony) i paski chroniące oponę przed ocieraniem się o obręcz koła. Dopiero teraz następuje kolej na wulkanizację, czyli, mówiąc najprościej, wyżłobienie bieżnika. Ma to miejsce w formie przypominającej gofrownicę. To właśnie bieżnik stanowi ochronę czoła opony przed uszkodzeniem oraz zwiększa przyczepność do nawierzchni. Dodatkowo, zadaniem rowków bieżnika jest odprowadzenie wody i przeciwdziałanie możliwości poślizgu. Rzeźbę nadaje się bieżnikowi odpowiednio do warunków, w których dana opona ma pracować. Przed wypuszczeniem jej na rynek, każda opona przechodzi jeszcze szczegółową kontrolę elektroniczną oraz manualną.