Od design do ilustracji

Malwina Konopacka działa na pograniczu dyscyplin: designu i grafiki. Młoda artystka po raz pierwszy prezentuje w Polsce nową limitowaną serię swych ceramicznych wazonów „Oko”, których premierowy pokaz odbył się w ubiegłym roku podczas Designers Week w Tokio.

Publikacja: 18.03.2015 08:00

Malwina Konopacka

Malwina Konopacka

Foto: materiały prasowe

Pokazuje je razem z ilustracjami, które częściowo są szkicami do wazonów (ich form i ornamentów), a częściowo rysunkami zainspirowanymi tymi designerskimi obiektami. Tytułowe oko pojawia się na wazonach i w ilustracjach w różnej formie – od abstrakcyjnej kropki po linearne realistyczne oko z rzęsami, brwiami, czarną soczewką. Motyw ten zmienia także barwy - od czerni i błękitu do żywych kolorów.

Artystka mówi „Rzeczpospolitej": - Przemycam ilustrację do formy użytkowej. W tym, że sięgam po ceramikę jest gdzieś pewnie inspiracja Picassem i ceramiką lat 60 . A jednocześnie moje wazony traktuję jako 360 stopniowe ilustracje, którym zyskały trójwymiarowość.

Każdy z 35 szkliwionych białych dużych wazonów jest niepowtarzalny . Te najbardziej wyrafinowane artystka malowała metalami szlachetnymi: platyną i złotem. Ale i te ozdabiane w sposób klasyczny - kobaltem i farbami podszkliwnymi są również oryginalne. Mają rozpoznawalny autorski styl i kreskę, podszyte subtelnym poczuciem humoru.

Malwina Konopacka jest ilustratorką, graficzką i projektantką. Studiowała na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie oraz ilustrację na Universität der Künste w Berlinie. Współpracowała z wydawnictwem Lampa i Iskra Boża oraz magazynami „Elle", „Bluszcz". „Machina", „Podróże", „Gaga", „Architektura", „Dwutygodnik". Projekty przedmiotów użytkowych i obiektów dekoracyjnych pozwoliły jej przełamać ograniczenia dwuwymiarowej płaszczyzny.

Wystawa jej prac odbywa się obecnie w Galerii Pies Czy Suka w Warszawie. To niecodzienne miejsce przy Szpitalnej 8 a, ukryte na tyłach Wedla, które warto poznać. Jego założycielami są Beata i Piotr Konarscy, twórcy m.in. kolorowych Pegazów na Pl. Krasińskich. W wystawienniczych przestrzeniach można zobaczyć różne intrygujące designerskie obiekty, m.in. niezwykły zwierzyniec Konarskich (rzeźby i zwierzopodobne przedmioty użytkowe). Jest tu także miejsce na towarzyskie spotkania przy barze.

Wazony Malwiny Konopackiej prezentowane są na perforowanych krzesłach i stołach z serii 3+ Oskara Zięty, jednego z najlepiej dziś znanych na świecie polskich designerów. Te modułowe meble ze specjalnie stabilizowanej, perforowanej blachy, można komponować na wiele sposobów, zależnie od przestrzeni wystawienniczej.

Ceramicznym wazonom Konopackiej towarzyszy wystawa szkiców z procesu powstawania i projektowania wzorów oraz ekspozycja wielkoformatowych ilustracji, dopełnionych narracją i anegdotą.

Wystawa czynna do 15 kwietnia.

Pokazuje je razem z ilustracjami, które częściowo są szkicami do wazonów (ich form i ornamentów), a częściowo rysunkami zainspirowanymi tymi designerskimi obiektami. Tytułowe oko pojawia się na wazonach i w ilustracjach w różnej formie – od abstrakcyjnej kropki po linearne realistyczne oko z rzęsami, brwiami, czarną soczewką. Motyw ten zmienia także barwy - od czerni i błękitu do żywych kolorów.

Artystka mówi „Rzeczpospolitej": - Przemycam ilustrację do formy użytkowej. W tym, że sięgam po ceramikę jest gdzieś pewnie inspiracja Picassem i ceramiką lat 60 . A jednocześnie moje wazony traktuję jako 360 stopniowe ilustracje, którym zyskały trójwymiarowość.

Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Kultura
Cannes 2025. W izraelskim bombardowaniu zginęła bohaterka filmu o Gazie
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Kultura
„Drogi do Jerozolimy”. Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne