Żaby rozdane

Camerimage 2015/Złota Żaba dla Eda Lachmana za zdjęcia do „Carol”. W konkursie dokumentów wyróżnienie dla Wojciecha Staronia.

Publikacja: 22.11.2015 07:01

Żaby rozdane

Foto: Fotorzepa/Roman Bosiacki

Z początku przedstawienie jest niezwykle lekkie, zmysłowe, ironiczne. Opowiada o środowisku muzyki klasycznej, o nauczycielach i uczniach oraz o morderczej konkurencji, w której wyrażają się emocje, ambicje. Trwa walka o sławę i zaistnienie na artystycznym szczycie. Wywyższanie się i poniżanie innych jest na porządku dziennym. Liczy się tylko pierwsza trójka, reszta idzie na śmietnik – mówi jeden z bohaterów. Kwitnie groteskowy kult sztuki („Bach potrafił swoją muzyką od nowa wznieść gotyckie zamki.

Dopiero potem zaczyna grać mroczną rolę wątek sadomasochistyczny. Główna bohaterka wolnej adaptacji „Pianistki” Elfriede Jelinek, jest bowiem ofiarą zaborczej, gderliwej matki, co owocuje psychicznym defektem i perwersyjną skłonnością.  

Jury konkursu głównego obradujące pod przewodnictwem reżysera Michaela Hoffmana Złotą Żabę przyznało Edowi Lachmanowi za zdjęcia do „Carol” Todda Haynesa. Jury uznało, że jest to film o „arystokratycznej gracji i elegancji”, który trafnie przedstawia epokę i składa hołd fotografii z przeszłości, jednocześnie kreując własny język przekazu, wciągający widza coraz głębiej w świat, gdzie miłość może mieć tragiczne konsekwencje. „Delikatne studium emocji poprzez kolor światło prowokuje dyskusję o tym, jak można osiągnąć mistrzostwo warsztatu. Ten film jest arcydziełem” — stwoerdził Michael Hoffman.

— Stale powtarzam Toddowi Haynesowi, żeby znalazł sobie innego operatora, ale on ciągle zaprasza mnie do każdego swojego projektu — powiedział w Bydgoszczy Lachman, który porusza się z pewnym trudem, wsparty o laskę. — Ta nagroda jest także dla mojej ekipy, mojego reżysera i wszystkich, którzy kochają kino. Chcę pogratulować wszystkim operatorom, którzy mieli filmy w konkursie. Inspirujecie mnie swoją wspaniałą twórczością. Nie spodziewałem się tej nagrody, ja stale jestem na tym festiwalu uczniem. Jestem przekonany, że czerpię z niego znacznie więcej niż do niego wnoszę. Będę tu zawsze wracał. Jako członek jury albo zwyczajny widz, który siedzi wśród publiczności i ogląda kolejne filmy. A za to, czego tuta,j, na tym festiwalu, doświadczam nigdy nie uda mi się dostatecznie odwdzięczyć.

Srebrna Żaba powędrowała do Sturli Brandta Grovlena – operatora filmu „Barany. Islandzka opowieść” w reżyserii Grímura Hákonarsona. W uzasadnieniu tej nagrody jurorzy napisali, że islandzki film przekonał ich wstrzemięźliwością i kontrolą, a także umiejętnym wykorzystaniem ciszy. Relacje między miękkim światłem i głębokim cieniem, wykorzystanie pejzażu jako źródła charakterystyki postaci, które w nim żyją, subtelność pracy kamery i przekazanie emocji w całym blasku i absurdalności, głęboki związek obrazu i fabuły filmu — to wszystko zadecydowało o wyróżnieniu pracy  Sturli Brandta Grovlena.

— To chyba najpiękniejsza chwila mojego życia — powiedział na scenie islandzki operator. — Spędziłem w Bydgosczy wspaniały tydzień, zyskałem wielu nowych przyjaciół i nie mogę się już doczekać, by wrócić tutaj za rok.

Brązową Żabę odebrał Mátyás Erdély za zdęcia do „Syna Szawła” László Nemesa.

To według jurorów obraz, który z odwagą wykreował obraz klaustrofobicznej subiektywności. Tego świata nikt dotąd nie opisał kamerą w taki sposób. Także dzięki wyjątkowym zdjęciom powstał film o głębokiej wymowie i mocy. Przerażająca, a jednocześnie zachwycająca opowieść o poszukiwaniu wartości humanistycznych wśród piekła i cierpienia.

— Czuję się zaszczycony, zwłaszcza stojąc tutaj w towarzystwie tak wielu wielkich operatorów — powiedział  Mátyás Erdély apelując jednocześnie do operatorów, by konsekwentnie realizowali filmy na taśmie światłoczułej.

Michael Hoffman, przewodniczący jury, mówił w Bydgoszczy o tym, jak trudna był dla niego i jego kolegów wybór laureatów:

— Obejrzeliśmy wiele znakomitych dzieł, podziwialiśmy pracę operatorską na najwyższym poziomie. Uzmysłowiliśmy sobie raz jeszcze potęgę i piękno sztuki, której poświęciliśmy nasze życie. Nagrodziliśmy filmy, w którym obraz dopełniał element narracji. Filmy, w których zdjęcia i fabuła tworzyły specjalną jakość — stwierdził Hoffman dodając, że z pewnością wielu innych operatorów też zasługiwało na nagrody i pewnie werdykt nie wszystkich usatysfakcjonuje.

Jury wybrało filmy świetne i intrygujące, choć faktem jest, że tegoroczny zestaw konkursowych filmów był bardzo interesujący i na Żaby zasłużyło spore grono twórców. Dla mnie osobiście jest wśród nich polski artysta Marcin Koszałka, który sam wykonał zdjęcia do swojego filmu „Czerwony pająk”. I te obrazy szarego, smutnego Krakowa lat 60. współtworzą klimat filmu.

Reżyserem i operatorem jednocześnie był inny polski operator Wojciech Staroń, który zrealizował film „Bracia” i w konkursie długometrażowych dokumentów dostał specjalne wyróżnienie. Grand Prix w tej kategorii przypadło Larsowi Skree

za zdjęcia do „Scen ciszy” Joshuy Oppenheimera.

W konkursie filmów polskich największe uznanie jury zyskały zdjęcia Jerzego Zielińskiego do filmu „Letnie przesilenie” Michała Rogalskiego.

 

Pełna lista nagród:

KONKURS GŁÓWNY

Złota Żaba: Carol

zdj. Ed Lachman

reż. Todd Haynes

 

Srebrna Żaba: Barany. Islandzka opowieść

zdj. Sturla Brandt Grovlen

reż. Grímur Hákonarson

 

Brązowa Żaba: Syn Szawła

zdj. Mátyás Erdély

reż. László Nemes 

*** *** *** 

KONKURS FILMÓW POLSKICH

Najlepszy Film Polski: Letnie przesilenie

zdj. Jerzy Zieliński

reż. Michał Rogalski

 

*** *** *** 

KONKURS ETIUD STUDENCKICH

Nagroda Studencka im. Laszlo Kovacsa - Złota Kijanka: Ameryka

zdj. Bartosz Bieniek

reż. Aleksandra Terpińska

szkoła: Uniwersytet Śląski - Wydział Radia i Telewizji im. K. Kieślowskiego (UŚ WRiTv)

 

Srebrna Kijanka: Stavanger

zdj. Simon Drescher

reż. Arto Sebastain Buhmann

szkoła: Filmakademie Baden-Württemberg

 

Brązowa Kijanka: To, czego chcę

zdj. Damian Kocur

reż. Damian Kocur

szkoła: Uniwersytet Śląski - Wydział Radia i Telewizji im. K. Kieślowskiego (UŚ WRiTv)

 

*** *** *** 

KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Złota Żaba — Grand Prix: Scena ciszy

zdj. Lars Skree

reż. Joshua Oppenheimer

 

Specjalne Wyróżnienie: Bracia

zdj. Wojciech Staroń

reż. Wojciech Staroń 

*** *** *** 

KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Złota Żaba — Grand Prix: A Tale of Love, Madness and Death

zdj. Alvaro Anguita

reż. Mijael Bustos

 

Specjalne Wyróżnienie: The Conversation

zdj. Pavel Skvortsov

reż. Anastasia Novikova 

*** *** ***

KONKURS DEBIUTÓW REŻYSERSKICH

pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich

Najlepszy debiut reżyserski: Perfect Obedience

zdj. Serguei Saldívar Tanaka

reż. Luis Urquiza Mondragón 

*** *** *** 

KONKURS DEBIUTÓW OPERATORSKICH

pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich

Najlepszy debiut operatorski: Songs My Brothers Taught Me

zdj. Joshua James Richards

reż. Chloe Zhao

*** *** *** 

KONKURS FILMÓW 3D

Najlepszy Film 3D: Love

zdj. Benoît Debie

reż. Gaspar Noé 

*** *** ***

KONKURS WIDEOKLIPÓW

Najlepszy wideoklip: Kendrick Lamar Alright

zdj. Rob Witt

reż. Colin Tilley

 

Najlepsze zdjęcia w wideoklipie: Kendrick Lamar Alright

zdj. Rob Witt

reż. Colin Tilley 

*** *** *** 

FIRST LOOK - KONKURS PILOTÓW TELEWIZYJNYCH

Najlepszy pilot: Dom grozy: Night Work

zdj. Xavi Giménez

reż. Juan Antonio Bayona 

*** *** ***

KONKURS SPOTÓW REKLAMOWYCH “FUNDUSZE EUROPEJSKIE W KADRZE” organizowany we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego i pod Honorowym Patronatem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju

Nagroda Główna - Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego i dom produkcyjny FlyFilm za film pod tytułem Lubuskie - Zatrzymaj Słońce.

Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Kultura
Meksyk, śmierć i literatura. Rozmowa z Tomaszem Pindlem
Kultura
Dzień Dziecka w Muzeum Gazowni Warszawskiej
Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Materiał Promocyjny
Edycja marzeń, czyli realme inspirowany Formułą 1
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont