Reklama

Warszawska Jesień: Błądzenie w oparach opery

Jeśli na festiwalu pojawią się dwa wydarzenia, można go uznać za udany. Tak było w tym roku na Warszawskiej Jesieni.

Aktualizacja: 25.09.2016 23:46 Publikacja: 25.09.2016 18:03

Foto: Materiały prasowe

Wprawdzie oba utwory nie narodziły się dla tego festiwalu, ale ważne, że publiczność Warszawskiej Jesieni wreszcie je poznała. Pierwszy to „Czarodziejska góra" Pawła Mykietyna w reżyserii Andrzeja Chyry. Jej premiera odbyła się rok temu na Malcie w Poznaniu, potem spektakl pojawił się w kilku miastach, wreszcie dotarł do stolicy.

O tej operze napisano już wiele, bo Paweł Mykietyn stworzył „Czarodziejską górą" nową operową jakość, a Andrzej Chyra przemienił ją w pasjonujące widowisko. Teraz pozostaje pytanie, czy zakończy sceniczne życie w jednej inscenizacji czy też inny reżyser odważy się po nią sięgnąć.

Wydarzeniem stała się też opera nieznana u nas, a słynna. To „Luci mie traditrici" Włocha Salvatore Sciarrina, który z naturalnych brzmień instrumentów i głosów – bez elektroniki i przetworzeń – tworzy oryginalną, pełną subtelnych brzmień muzykę.

Wspaniałą, zapraszaną przez świat wykonawczynią utworów Sciarrina jest Anna Radziejewska. Czuje się doskonale w tej muzyce półtonów i półcieni. Tu miała wszakże też świetnych partnerów (Artur Janda, Jan Jakub Monowid, Hubert Zapiór, Contemporary Ensemble pod dyrekcją Liliany Krych).

„W oparach opery" – taki był podtytuł tej Jesieni. W owych oparach nie każdy potrafi znaleźć właściwą drogę. Reżyserka Natalia Korczakowska zagłuszyła misterną tkankę „Zagubionej autostrady" Olgi Neuwirth natłokiem bezładnych pomysłów. „Aron S" to mieszanina dźwięków wymyślonych przez Sławomira Wojciechowskiego i bełkotliwego intelektualnie libretta Pawła Krzaczkowskiego. No, ale wybitne dzieła nie rodzą się tłumnie.

Reklama
Reklama

Tegoroczna edycja była wyjątkowa jeszcze z jednego powodu. Z festiwalem postanowił rozstać się jego dyrektor, Tadeusz Wielecki, któremu publiczność zawdzięcza 18 interesujących Warszawskich Jesieni.

Kultura
Sztuka 2025: Jak powstają hity?
Kultura
Kultura 2025. Wietrzenie ministerialnych i dyrektorskich gabinetów
Kultura
Liberum veto w KPO: jedni nie mają nic, inni dostali 1,4 mln zł za 7 wniosków
Kultura
Pierwsza artystka z niepełnosprawnością intelektualną z Nagrodą Turnera
Kultura
Karnawał wielokulturowości, który zapoczątkował odwilż w Polsce i na świecie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama