Wszystkie pochodzą z Muzeum Narodowego w Pekinie, a pokaz jest rewanżem za ubiegłoroczną wystawę „Skarby z kraju Chopina. Sztuka polska XV-XX wieku” w stolicy Chin.
Obecna ekspozycja nosi tytuł „Życie wśród piękna. Świat chińskiego uczonego”, gdyż dalekowschodnią kulturę i jej zabytki przybliża nam opowieść o literati – szczególnej grupie społecznej uczonych urzędników, którzy przez setki lat mieli znaczący wpływ na życie polityczne i kulturalne Państwa Środka. Tworzyli intelektualną elitę, o przynależności do której decydował nie status społeczny, ale wykształcenie.Byli cesarskimi urzędnikami, a jednocześnie miłośnikami i kolekcjonerami sztuki, a często też artystami, bo sami również malowali, pisali, zajmowali się muzyką i kaligrafią.
- Przygotowania do wystawy trwały blisko dwa lata – mówi kurator Zhao Yong. – Składają się na nią trzy części. Pierwsza opowiada o procesie tworzenia tej grupy społecznej i jej życiu. Druga pokazuje sztukę, którą literati się otaczali i zajmowali, trzecia skupia na tworzonym przez nich malarstwie.
- Prezentowane zabytki obejmują czas od 3 tysięcy lat p.n. e., bo najstarszy obiekt to rzeźbiona rytualna nefrytowa tuba cong z czasów neolitu świadcząca o wysokim rozwoju kultury, aż do końca XVIII wieku - dodaje polska kuratorka Joanna Popkowska. – Najbardziej charakterystyczne dzieła dla literati pochodzą z XIV-XVIII wieku.
Zwiedzających wita w holu muzeum powiększony portret Wang Qionga, uczonego z dynastii Ming (1368-1644), wcielenie urzędnika doskonałego. Idąc dalej widz napotyka inne wizerunki literati, np. utrwalone w malarskim zwoju, pochodzącym z tej samej epoki Ming, zatytułowanym „Studio prawdziwego konesera”. Zwój przedstawia mężczyzn pochłoniętych zgłębianiem literatury i sztuki w scenerii pięknego ogrodu.
Na innym zwoju, malowanym kolorowymi tuszami, noszącym tytuł „Jesienny bankiet” widzimy z kolei liczną grupę biesiadników, zajętych różnymi towarzyskimi grami, m.in. skupionych przy partii szachach. A obok eksponowane są artystyczne przedmioty, pozwalające poznać lepiej rytuały picia herbaty lub wina. Wśród nich podziwiać można m.in. seledynową nefrytową czarkę, zdobiona wierszem cesarza Qianionga ze zbioru poezji „Herbata z wody potrójnej czystości”, nefrytowy trójnożny puchar jue z motywem smoków, porcelanowy dzban do podgrzewania wina, przypominający rozkwitający pąk lotosu.