Wszystko wskazuje na to, że będziemy jedynym krajem Unii, którego główne lotnisko nie jest przygotowane do obsługi ruchu wewnątrzwspólnotowego. Od 28 marca lotniska powinny spełniać wymogi traktatu z Schengen. By udało się to również Okęciu, musi zostać ukończona budowa Terminalu 2. Jeśli tak się nie stanie, obywatele UE ciągle będą stać u nas w kolejkach i legitymować się Straży Granicznej jak goście spoza Wspólnoty.Władze Okęcia obiecują, że skandalu nie będzie i zdążą uruchomić obiekt, którego budowa trwa już przeszło trzy i pół roku. Po ogłoszeniu kilku kolejnych terminów otwarcia można jednak w to wątpić. W przyszłym tygodniu problem będzie omawiany na posiedzeniu Sejmowej Komisji Infrastruktury. – Sytuacja jest poważna – mówi szef komisji Zbigniew Rynasiewicz z PO. – To, co się dzieje na Okęciu, od dawna bulwersuje opinię publiczną.
O lotnisku z niepokojem wypowiada się też Tadeusz Jarmuziewicz, który w resorcie infrastruktury odpowiada za porty lotnicze. – Nie ma co ukrywać, termin oddania inwestycji jest mocno zagrożony – przyznaje. Lista usterek, które trzeba w terminalu usunąć, ma kilkadziesiąt stron. Ale zakres niedoróbek jest niewielki i został rozwiązany największy problem ze szwankującą wentylacją i nagłośnieniem. Jarmuziewicz obawia się jednak, że kłopot może się pojawić na styku z podwykonawcami. – Od władz Portów Lotniczych zażądałem harmonogramu prac oraz tygodniowych raportów o ich postępach. Trzy razy w tygodniu jestem na miejscu i mogę powiedzieć, że wygląda to nieźle. Ale liczę się z nieprzewidzianymi problemami. Mam nadzieję, że nic takiego nie wyskoczy – dodaje. Przedłużająca się budowa podnosi koszty inwestycji. Gdy siedem lat temu otwarto koperty w przetargu na budowę terminalu, jego koszt planowano na 200 mln dol., dziś szacuje się, że będzie to ok. 250 milionów.
– Budowa terminalu średniej wielkości, takiego, jakiego potrzebują polskie lotniska, trwa od 12 do 18 miesięcy – mówi Tomasz Kłosowski, wiceprezes gdańskiego portu lotniczego. Potwierdza to Steeven Coldcott, międzynarodowy ekspert do spraw transportu lotniczego, wiceprezes Airports International. Według niego budowa takich portów jak Praga czy Monachium trwała 2 – 3 lata. Mniejszy od warszawskiego terminal katowicki o pow. ok. 13,7 tys. mkw. powstał w rok.
Porty Lotnicze chcą od wykonawcy tytułem kary za opóźnienie budowy nowego terminalu