O stworzeniu Funduszu Zabezpieczeń Turystycznych z władzami Polskiej Izby Turystyki rozmawiali już przedstawiciele firm organizujących wyjazdy.
Fundusz ma zwracać klientom upadłych biur pieniądze za niezrealizowane wycieczki.
Przystąpienie do funduszu będzie obowiązkowe – bez tego firmy nie będą mogły działać. Według wstępnych ustaleń składki na FZT będą odprowadzać biura podróży, a nie – jak wcześniej sugerowano – ich klienci. Prawdopodobnie będzie to ok. 20 zł od każdego klienta, choć w przypadku ofert last minute kwota może być wyższa. Nie wiadomo natomiast, czy firmy o dobrej kondycji finansowej miałyby odprowadzać do funduszu tyle samo co biura działające ze stratą – szczegóły będą omawiane w tym tygodniu.
Przyszłe zmiany w przepisach mają także nie dopuścić do funkcjonowania na rynku firm bez odpowiedniego kapitału własnego. Także tych, które nie sporządzają wiarygodnych sprawozdań finansowych.
Polska Izba Turystyki chce, by nowelizacja ustawy o usługach turystycznych wprowadziła obowiązkowe kontrole bilansów co pół roku lub nawet co kwartał. Biura, które nie zgodziłyby się na taką weryfikację, nie mogłyby działać.