Taki wniosek płynie z opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie nauczycieli prowadzących zerówki zorganizowane w szkołach podstawowych.
“Oddział przedszkolny jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola i w świetle art. 61 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B5F4B297E74EF04696DBEF5909FF3E7B?id=175841]ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty[/link] nie wchodzi w skład struktury organizacyjnej (klas) szkoły podstawowej” – pisze Krystyna Szumilas, wiceminister MEN.
Zerówka utworzona w podstawówce zachowuje odrębności programowe, a kształcenie i wychowanie w niej jest zorganizowane odmiennie niż w oddziałach szkoły podstawowej: na zasadach odnoszących się do oddziałów przedszkola, tj. zgodnie z ramowym statutem przedszkola.
Jakie są tego konsekwencje? Ramowe plany nauczania nie dotyczą nauczycieli prowadzących zajęcia w oddziale przedszkolnym. Inny jest tygodniowy wymiar czasu pracy. Zatrudniony w szkolnej zerówce nie ma więc obowiązku prowadzenia zajęć opieki świetlicowej lub zajęć w ramach godzin do dyspozycji dyrektora (art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A3FCF9D2F1C04FC8E5A9384FF7841563?id=182007]Karty nauczyciela[/link]).
Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny, z wyjątkiem ustalonych przerw, jest tzw. placówką nieferyjną. Tak samo należy traktować szkolną zerówkę. W opinii MEN zastosowanie w niej organizacji pracy analogicznej do podstawówki prowadziłoby do pogorszenia w niej warunków kształcenia i wychowania w porównaniu z oddziałami dla sześciolatków funkcjonującymi w przedszkolach oraz skrócenia czasu realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.