Irakijczyk i Stocznia Gdynia

Mohammed al Khafagi, który może mieć związek z irackimi służbami specjalnymi, wspiera chętnego na zakup majątku gdyńskiego zakładu - ustaliła "Rz"

Aktualizacja: 19.11.2009 03:00 Publikacja: 19.11.2009 01:43

Chodzi o Janusza Barana, szefa prywatnej gdańskiej stoczni Maritime Shipyard. Jest zainteresowany kupnem części majątku Stoczni Gdynia, jakiej konkretnie – tego nie chciał zdradzić "Rz".

Jego nazwisko pojawia się w raporcie z likwidacji WSI sporządzonym m.in. przez Antoniego Macierewicza, byłego szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Z dokumentu wynika, że Baran wraz z Jackiem Merklem, zaangażowanym w powstanie Platformy Obywatelskiej, i Mohammedem al Khafagim, Irakijczykiem z polskim paszportem, założył spółkę Caravana. Miała powstać za aprobatą generałów: "H. Jasika (byłego szefa wywiadu - red) i G. Czempińskiego (byłego szefa UOP - red)" - czytamy w raporcie z likwidacji WSI.

Autorzy raportu, powołując się na informacje Urzędu Ochrony Państwa, stwierdzili, że al Khafagi ma powiązania z irackimi służbami specjalnymi. Z dokumentu dowiadujemy się, że przed zamachami na USA w 2001 r. i tuż po nich wyjeżdżał na spotkania do Libanu, gdzie "zlokalizowane są duże obozy palestyńskie (ok. 400 tys. osób), stanowiące oparcie dla organizacji Hezbollach i Dżihad. Mimo to WSI nie zapobiegły działaniom al Khafagiego na terenie RP, nie ostrzegły polityków i przedsiębiorców, przeciwnie - ułatwiały działanie podejrzewanemu o prowadzenie handlu bronią i o kontakty terrorystyczne".

- Pan Macierewicz napisał o trzech terrorystach z Caravany. To wszystko bzdury - mówi "Rz" Janusz Baran. Wyklucza, by al Khafagi współpracował z terrorystami. - To cywilizowany człowiek - podkreśla.

Przyznaje, że al Khafagi pomagał mu w poszukiwaniu inwestorów. Nie chce jednak zdradzić, skąd pochodzą. - Połowa z krajów arabskich, a połowa z USA - mówi tajemniczo. Dodaje, że prowadzi rozmowy "z dużym kapitalem rządowym".

Czy Baran i jego wspólnicy wezmą udział w licytacji planowanej na 26 listopada? W środę wieczorem polski biznesmen nie wiedział jeszcze, czy wspomagający go zagraniczni inwestorzy wpłacili wadium. Termin upłynął w środę po południu.

Al Khafagi to nie pierwszy Arab wymieniany w kontekście prywatyzacji stoczni. Przedstawicielem Katarczyków, którzy zamierzali kupić kluczowe fragmenty majątku stoczni gdyńskiej i szczecińskiej, był Abdul Rahman El-Assir, libański handlarz bronią. W imieniu inwestora wpłacił nawet wadium wymagane przy transakcji. Ostatecznie Katarczycy majątku stoczni nie kupili, a pieniądze przepadły.

Chodzi o Janusza Barana, szefa prywatnej gdańskiej stoczni Maritime Shipyard. Jest zainteresowany kupnem części majątku Stoczni Gdynia, jakiej konkretnie – tego nie chciał zdradzić "Rz".

Jego nazwisko pojawia się w raporcie z likwidacji WSI sporządzonym m.in. przez Antoniego Macierewicza, byłego szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Z dokumentu wynika, że Baran wraz z Jackiem Merklem, zaangażowanym w powstanie Platformy Obywatelskiej, i Mohammedem al Khafagim, Irakijczykiem z polskim paszportem, założył spółkę Caravana. Miała powstać za aprobatą generałów: "H. Jasika (byłego szefa wywiadu - red) i G. Czempińskiego (byłego szefa UOP - red)" - czytamy w raporcie z likwidacji WSI.

Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej