Infrastruktura transportowa Wielkopolski już się poprawia, a miliardowe nakłady na modernizację linii kolejowych i budowę nowych dróg mają przynieść dalszą oszczędność czasu i poprawić komfort podróży. Na drogach i torach wzrośnie też bezpieczeństwo.
Strategiczne – nie tylko dla Wielkopolski – inwestycje realizują w regionie kolejarze. – Województwo jest beneficjentem trzech z siedmiu projektów zaakceptowanych w pierwszym konkursie CEF, który przewiduje łączne nakłady 8,3 mld zł. Wartość tych projektów w regionie przekracza 6 mld zł – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu ds. inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.
Szybsza podróż
PLK zrealizują prace na linii E59 na odcinku Poznań Główny–Szczecin-Dąbie, na trasie Wrocław–Poznań od granicy województwa dolnośląskiego do Czempinia oraz na linii E20 Warszawa–Poznań pomiędzy Sochaczewem a Swarzędzem. Roboty budowlane zostały zaplanowane na lata 2018–2021. Obejmą m.in. wykonanie nowych torów oraz przebudowę stacji i przystanków. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. W rezultacie podróż między Poznaniem a Szczecinem skróci się o 30 minut.
Trasa Wrocław–Poznań to jedna z największych inwestycji kolejowych. W przyszłym roku kończone będą prace na fragmencie pomiędzy Czempiniem a Poznaniem. To wymiana torów, sieci trakcyjnej oraz modernizacja peronów, stacji i przystanków. Kolejnym etapem będzie modernizacja odcinka z Czempinia do Rawicza – za 1,6 mld zł.
Z kolei przebudowa trasy z Warszawy do Poznania na odcinku Sochaczew–Swarzędz ma pozwolić na przejazd 500 pociągów na dobę. To prawie dwukrotnie więcej niż obecnie. Dzięki przebudowie stacji Łowicz, Kutno i Konin bezpośrednie pociągi z Warszawy do Poznania pojadą szybciej. Poprawi się obsługa ruchu regionalnego.