Reklama

Miliardy na nowe drogi i tory

W 2016 roku ruszy w Wielkopolsce część kluczowych dla regionu inwestycji w infrastrukturę transportową w ramach unijnej perspektywy 2014–2020.

Publikacja: 03.01.2016 19:45

Port Poznań-Ławica czeka dalsza rozbudowa

Port Poznań-Ławica czeka dalsza rozbudowa

Foto: Fotorzepa/Bartosz Jankowski

Infrastruktura transportowa Wielkopolski już się poprawia, a miliardowe nakłady na modernizację linii kolejowych i budowę nowych dróg mają przynieść dalszą oszczędność czasu i poprawić komfort podróży. Na drogach i torach wzrośnie też bezpieczeństwo.

Strategiczne – nie tylko dla Wielkopolski – inwestycje realizują w regionie kolejarze. – Województwo jest beneficjentem trzech z siedmiu projektów zaakceptowanych w pierwszym konkursie CEF, który przewiduje łączne nakłady 8,3 mld zł. Wartość tych projektów w regionie przekracza 6 mld zł – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu ds. inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

Szybsza podróż

PLK zrealizują prace na linii E59 na odcinku Poznań Główny–Szczecin-Dąbie, na trasie Wrocław–Poznań od granicy województwa dolnośląskiego do Czempinia oraz na linii E20 Warszawa–Poznań pomiędzy Sochaczewem a Swarzędzem. Roboty budowlane zostały zaplanowane na lata 2018–2021. Obejmą m.in. wykonanie nowych torów oraz przebudowę stacji i przystanków. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. W rezultacie podróż między Poznaniem a Szczecinem skróci się o 30 minut.

Trasa Wrocław–Poznań to jedna z największych inwestycji kolejowych. W przyszłym roku kończone będą prace na fragmencie pomiędzy Czempiniem a Poznaniem. To wymiana torów, sieci trakcyjnej oraz modernizacja peronów, stacji i przystanków. Kolejnym etapem będzie modernizacja odcinka z Czempinia do Rawicza – za 1,6 mld zł.

Z kolei przebudowa trasy z Warszawy do Poznania na odcinku Sochaczew–Swarzędz ma pozwolić na przejazd 500 pociągów na dobę. To prawie dwukrotnie więcej niż obecnie. Dzięki przebudowie stacji Łowicz, Kutno i Konin bezpośrednie pociągi z Warszawy do Poznania pojadą szybciej. Poprawi się obsługa ruchu regionalnego.

Reklama
Reklama

Ten ostatni nabiera coraz większego znaczenia. Podpisanie listu intencyjnego pomiędzy PLK a Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego otwiera drogę do realizacji czterech projektów dotyczących transportu kolejowego w regionie. Najważniejszym z nich jest modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny–Chodzież–Piła Główna. W ramach umowy szanse na finansowanie ma także rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku od Wągrowca do granicy województwa oraz linii nr 357 od Drzymałowa do Wolsztyna. – W nowej perspektywie kładziemy nacisk na skomunikowanie ośrodków, do których tysiące pasażerów podróżują do pracy i szkoły. Dzięki dobrej współpracy z samorządem Wielkopolski zapewnimy im sprawny i bezpieczny dojazd do aglomeracji – deklaruje Mochocki.

Kupują pociągi

Poprawi się także stan taboru kursującego na terenie Wielkopolski. – Województwo planuje zakupić 12 lub 13 nowych czteroczłonowych elektrycznych składów trakcyjnych oraz gruntownie zmodernizować pięć posiadanych – informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu. Ponadto Koleje Wielkopolskie przygotowują się do zakupu czterech składów spalinowych typu Link.

Na drogach największe inwestycje realizowane są przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W budowie jest m.in. trasa ekspresowa S5 Bydgoszcz–Poznań na odcinku Żnin–Gniezno, trasa S5 od Poznania w stronę Wrocławia, od autostrady A2 do Wronczyna, czy budowa drugiego etapu obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu ekspresówki S11. Do tego dochodzą kolejne dwie obwodnice: pierwszy etap obwodnicy Kępna oraz obwodnica Jarocina w ciągu drogi ekspresowej S11.

Dwie trasy znajdują się na etapie przetargu na roboty budowlane: 35-kilometrowy odcinek S5 Wronczyn–Kościan–Radomicko oraz 28-kilometrowy fragment S5 od Radomicka do Kaczkowa. – Na te odcinki otwarte zostały oferty z cenami. W pierwszym kwartale 2016 roku planowane jest podpisanie umowy z wykonawcami – informuje Łukasz Jóźwiak z biura generalnego dyrektora GDDKiA.

Nowe obwodnice

W dalszej przyszłości budowana będzie jeszcze obwodnica Ujścia w ciągu S11 oraz sześć kolejnych odcinków tej ekspresówki pomiędzy Szczecinkiem a Kępnem.

Przebudowywane będą również drogi wojewódzkie. Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu przygotowuje 18 projektów obejmujących budowę i przebudowę 67 kilometrów tras. Będą współfinansowane w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014–2020. Łączna wartość tych inwestycji sięgnie prawie pół miliarda złotych.

Reklama
Reklama

Na liście znalazła się m.in. budowa nowego mostu w Międzychodzie, rozbudowa drogi nr 185 Obrzycko–Szamotuły i Piotrowo–Zielona Góra oraz pięć odcinków drogi nr 188 od Piły do granicy z województwem zachodniopomorskim czy budowa obwodnicy Wronek z nowym mostem na Warcie. Inwestycje będą finansowane w 85 proc. ze środków Unii Europejskiej, a w 15 proc. z budżetu województwa.

Lotnisko przyjmie więcej samolotów

Poprawa stanu infrastruktury województwa wielkopolskiego będzie miała znaczenie dla dalszego zwiększania atrakcyjności inwestycyjnej całego regionu. Wielkopolska ma wiele atutów. Według raportu przygotowanego w Szkole Głównej Handlowej dla Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych region cechuje się równomiernym rozwojem gospodarczym, wysokim potencjałem kapitału ludzkiego, zaś Poznań jest ważnym ośrodkiem przemysłowym, handlowym i kulturalnym. Na terenie województwa znajduje się sześć specjalnych stref ekonomicznych, dla których funkcjonowania transport ma znaczenie strategiczne. Także dzięki strefom województwo należy do najlepiej rozwiniętych przemysłowych regionów kraju z blisko 10-procentowym udziałem w polskim PKB.

W strukturze transportowej ważną rolę odgrywa także lotnisko w Poznaniu. Port Lotniczy Poznań-Ławica zmodernizował zniszczony pas startowy, ulepsza system oświetlenia, odwodnienie.

Poprawiona droga startowa pozwala teraz przyjmować większe samoloty, z większą niż dotychczas częstotliwością. Ma się poprawić również układ komunikacyjny wokół lotniska. Powstanie m.in. nowa droga dojazdowa oraz parkingi. Na przebudowę czekają także skrzyżowania wewnętrzne.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Warszawa
Kolejne dziesiątki milionów w remont Sali Kongresowej. Termin otwarcia się oddala
Kraj
Czeski RegioJet wycofuje się z przyznanych połączeń. Warszawa najbardziej dotknięta decyzją
Kraj
Warszawiacy zapłacą więcej za wywóz śmieci. „To zwykły powrót do starych stawek”
Kraj
Zielone światło dla polskiej elektrowni jądrowej i trzęsienie ziemi w PGE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama