Podanie danych w ankietach jest w interesie każdego pasażera. Urząd Transportu Kolejowego apeluje o odpowiedzialne zachowanie i rzetelne wypełnienie dokumentów przez wszystkich pasażerów pociągów międzynarodowych wjeżdżających do Polski.
Karty lokalizacji pasażera wydawane są w pociągach, dostępne są także w kasach biletowych oraz na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego. Wypełnione karty pasażerowie powinni wrzucić do odpowiednio zabezpieczonego miejsca w pociągu lub oddać drużynie konduktorskiej. W przypadku pociągów przyjeżdżających spoza Unii Europejskiej karty lokalizacyjne zbiera Straż Graniczna.
Czytaj także: Oświadczenie Prezesa UODO w sprawie koronawirusa
Odpowiednio zabezpieczona koperta z kartami zostaje oznaczona numerem pociągu, datą oraz godziną i jest przekazywana przedstawicielom Urzędów Wojewódzkich. Treści zawarte w kartach lokalizacyjnych są należycie zabezpieczone zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych oraz przetwarzane wyłącznie przez służby sanitarne w celach związanych z ochroną zdrowia i bezpieczeństwa publicznego.
Jeśli okaże się, że jeden z pasażerów był zainfekowany koronawirusem, to dzięki kartom identyfikacyjnym służby sanitarne łatwo odnajdą pozostałych współpasażerów. Dlatego prawidłowe wypełnienie kart jest tak ważne dla bezpieczeństwa wszystkich podróżnych. Dzięki nim w razie zagrożenia służby sanitarne łatwo przekażą informacje dotyczące np. podjęcia dalszych działań związanych z potrzebą poddania się kwarantannie lub badaniom.