Reklama

Można reklamować złe wykonanie napisów na rodzinnym nagrobku

Czego można żądać od niesolidnego wykonawcy napisów na płycie nagrobnej?

Aktualizacja: 10.05.2008 07:16 Publikacja: 10.05.2008 04:16

Pani Marianna przed pochowaniem zmarłego męża zawarła umowę z zakładem pogrzebowym. Jego pracownicy mieli zdjąć płytę nagrobną, dokonać pochówku i położyć ją z powrotem. Umowa przewidywała też wykonanie napisu na płycie. Wkrótce jednak okazało się, że napis zrobiono nieprawidłowo. Płyta nagrobkowa zaczęła w niektórych miejscach pękać, a także osuwać się i przekrzywiać. Czytelniczka zastanawia się, czego może żądać od niesolidnego wykonawcy.

[i][b]Radzi Marek Radwański, radca prawny z Poznania, rzecznik konsumentów powiatu poznańskiego:[/b][/i]

Umowa o dokonanie pochówku z przemontowaniem płyty nagrobnej to typowa umowa o dzieło. Z punktu widzenia pani Marianny istotne jest, aby umowa o dzieło została zawarta w formie pisemnej. Ma to znaczenie m.in. w razie ewentualnego dochodzenia roszczeń, gdy usługobiorca wykonał dzieło w sposób wadliwy lub z umowy się nie wywiązał.

W umowie warto zawrzeć co najmniej następujące elementy: datę jej zawarcia, wskazanie stron, dokładne określenie jej przedmiotu, oznaczenie wynagrodzenia należnego za wykonanie dzieła (można to zrobić na dwa sposoby: jako ryczałt bądź wynagrodzenie kosztorysowe). W umowie należy też określić termin wykonania dzieła, muszą także być podpisy stron. W związku z wadliwym wykonaniem umowy o dzieło zamawiającemu przysługują uprawnienia z tytułu rękojmi za wady. Odpowiedzialność z tego tytułu reguluje art. 637 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=70928]kodeksu cywilnego[/link]. Zakres uprawnień zależy od tego, czy wadę da się usunąć, czy nie, a także, czy ma ona charakter wady istotnej. Jeżeli jest możliwość jej usunięcia, należy wyznaczyć wykonawcy dzieła odpowiedni termin, który to umożliwi.

Jeśli jednak wady usunąć się nie da, a ma ona istotny charakter, to zamawiającemu przysługuje prawo odstąpienia od umowy i żądania zwrotu zapłaconego wynagrodzenia. W sytuacji, w której wada jest nieistotna, może on zażądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku. Warto pamiętać, że wada ma charakter istotny wówczas, gdy dzieło nie nadaje się do zwykłego użytku.

Reklama
Reklama

Firma przyjmująca zamówienie może odmówić usunięcia wad, jeśli byłoby to nadmiernie kosztowne. Jeżeli dzieło dotknięte jest wadą nieusuwalną, to – gdy jest istotna – zamawiający od razu uzyskuje uprawnienie do odstąpienia od umowy. Gdy wada ta jest nieistotna, można żądać obniżenia ceny.

Analogiczne zasady obowiązują wówczas, gdy przyjmujący zamówienie odmówi naprawy ze względu na nadmierny koszt, choć wadę dałoby się usunąć, lub gdy z okoliczności wynika, że nie zdoła on tego uczynić w odpowiednim czasie. Należy pamiętać, aby wszelkie wady zgłaszać w ciągu jednego miesiąca od ich wykrycia. Rękojmia chroni zamawiającego przez rok od wydania dzieła.

Konsumenci
Jest opinia rzecznika generalnego TSUE ws. WIBOR-u. Wstrząśnie bankami?
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Podatki
Inspektor pracy zamieni samozatrudnienie na etat - co wtedy z PIT, VAT i ZUS?
Zawody prawnicze
Rząd zdecydował: nowa grupa zawodowa otrzyma przywilej noszenia togi
Sądy i trybunały
Rzecznik dyscyplinarny sędziów „na uchodźstwie”. Jak minister chce ominąć ustawę
Reklama
Reklama