Żądanie zwrotu ceny aktualizuje się po złożeniu przez konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Złożenie takiego oświadczenia nastąpić może tylko pod pewnymi warunkami.
[srodtytul]Naprawa lub wymiana towaru[/srodtytul]
Zasadniczo w pierwszej kolejności, stosownie do unormowań [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B696585A468D3F1AAEDFE203B4325CCB?id=166809]ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i zmianie kodeksu cywilnego[/link], konsumentowi przysługuje żądanie nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy.
Dopiero jeżeli naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, lub też sprzedawca nie ustosunkował się do żądania wymiany lub naprawy towaru w terminie 14 dni, konsument może odstąpić od umowy albo sformułować żądanie stosownego obniżenia ceny.
Takie kaskadowe ukształtowanie uprawnień konsumenckich daje sprzedawcom szansę usunięcia tkwiącej w towarze wady w taki sposób, aby zawartą umowę zachować w myśl zasady pacta sunt servanda (umów należy dotrzymywać) oraz doprowadzić do wydania kupującemu towaru z nią zgodnego.