Odszkodowanie za naruszenie prywatności w internecie
Bezprawne przetwarzanie danych osobowych, stanowi coraz częstszą przyczynę dochodzenia zadośćuczynienia na drodze sądowej. Warunkiem do wystąpienia z takim roszczeniem jest doznanie przez osobę uprawnioną szkody majątkowej lub niemajątkowej.
Jak wyciągnąć pieniądze na panele
Ale to nie wszystko. Podczas rozmów telemarketerzy Asmanty mieli przekazywać nieprawdziwą
informację, że konsument może liczyć na 20 tys. 500 zł dotacji przy wykonaniu
mikroinstalacji fotowoltaicznej w ramach rządowego „Programu Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021 – 2023”.
W rzeczywistości kwota takiej dotacji mogłaby wynieść maksymalnie 5
tys. zł. Dotację w wysokości podawanej przez
telemarketera konsument mógłby otrzymać tylko wtedy, gdyby zdecydował się na zakup i montaż nie
tylko instalacji fotowoltaicznej, ale również dodatkowo elementów
magazynowania ciepła, energii elektrycznej oraz systemu zarządzania
energią.
- Nasze postępowanie wyjaśni, czy praktyki stosowane przez Asmanta Call Center nie zmierzały do wprowadzania
konsumentów w błąd co do wysokości dotacji i warunków jej pozyskania.
Decyzje zakupowe powinny być podejmowane na podstawie pełnej i rzetelnej
informacji. Możliwe świadome zawyżanie przez telemarketerów kwoty
ewentualnych dotacji stanowi nieuczciwą praktykę rynkową, zaburza proces
decyzyjny konsumenta i może prowadzić do wyboru, którego przy dostępie
do prawdziwej informacji by nie dokonał – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Nowa nazwa, stary sposób działania
Prezes Urzędu wszczął również postępowanie przeciw dwóm osobom
zarządzającym spółką Asmanta, które mogły świadomie i celowo dopuszczać,
by firma stosowała nieuczciwe praktyki rynkowe. Menedżerowie ci byli
wcześniej powiązani z nieistniejącą już firmą Euro Callcenter, której
działaniom Prezes UOKiK przyglądał się w ramach postępowania wyjaśniającego.
Euro Callcenter również zajmowała się telemarketingiem i do Urzędu
wpłynęły na nią liczne skargi. Konsumenci wskazywali, że połączenia
telefoniczne wykonywane przez pracowników tej firmy miały uciążliwy
charakter. Zdarzało się, że telemarketerzy dzwonili nawet kilkanaście
razy w ciągu jednego dnia. Pracując dla dwóch spółek, prowadzących taką
samą działalność oraz znając wcześniejsze zastrzeżenia UOKiK, osoby
kierownicze mogą być osobiście odpowiedzialne za budzące wątpliwości
działania spółki Asmanta.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów spółce Asmanta grozi
kara do 10 proc. obrotu. Natomiast na każdą osobę zarządzającą Prezes
UOKiK może nałożyć sankcje w wysokości do 2 mln zł.