E-sklepy nie dostosowały się do obecnych przepisów o prawach konsumenta

Nieprawidłowy termin na odstąpienie od umowy czy brak informacji o sposobie i terminie zapłaty za towar to niektóre z uchybień sklepów internetowych.

Aktualizacja: 13.11.2015 19:26 Publikacja: 13.11.2015 18:50

E-sklepy nie dostosowały się do obecnych przepisów o prawach konsumenta

Foto: 123RF

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż internetową mają 21 obowiązków informacyjnych względem klientów. Wynikają one z ustawy o prawach konsumenta. Pierwsze 10 miesięcy obowiązywania tych regulacji pokazuje jednak, że e-sprzedawcy mają problemy z nałożonymi na nich obowiązkami informacyjnymi. Takie wnioski wynikają z raportu firmy Rzetelnyregulamin.pl zajmującej się prawem e-commerce.

Sklepy internetowe wciąż informują konsumentów o tym, że mają 10, a nie 14 dni na odstąpienie od umowy i zwrot towaru.

Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl wskazuje, że tak jest w 12,8 proc. badanych e-sklepów.

Przypadków nieprzestrzeganie ustawy jest znacznie więcej. W sumie aż 73 proc. e-sklepów ma istotne błędy w swoich regulaminach. Sprzedawcy internetowi nie zawsze prawidłowo informują choćby o terminach i sposobach zapłaty. Z raportu wynika, że te informacje, jak i te dotyczące podsumowania czy łącznej wartości złożonego zamówienia znajdują się często w niewłaściwym miejscu, np. w tematycznych zakładkach na stronie, nie uwzględniając konkretnego towaru i terminu jego dostawy.

– Aby ustawowe obowiązki zostały prawidłowo spełnione, to takie informacje, jako podsumowanie, powinny znajdować się na ostatniej stronie składania zamówienia – tłumaczy Rafał Stępniewski. Dodaje, że nie można w zakładce opisowej wskazać, że dostawa jest w terminie dwóch dni roboczych i później nie wywiązywać się z tego terminu.

W praktyce przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak stosować formularz odstąpienia od umowy, który muszą dać konsumentowi. Tak się dzieje, chociaż jego wzór jest załącznikiem do ustawy.

– Ustawowy wzór nie zawiera wszystkich elementów, które mogą się pojawić w praktyce. Brakuje np. zapisu o zwrocie częściowym – czyli takim, gdzie konsument kupił cztery sztuki jakiegoś towaru, zwraca dwie – mówi Rafał Stępniewski.

Z raportu wynika też, że przedsiębiorcy nie wiedzą, kiedy stosować wyjątki odstąpienia od umowy, jak postąpić, gdy zwracany towar ma niższą wartość. Nie zawsze informują też konsumentów, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty.

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż internetową mają 21 obowiązków informacyjnych względem klientów. Wynikają one z ustawy o prawach konsumenta. Pierwsze 10 miesięcy obowiązywania tych regulacji pokazuje jednak, że e-sprzedawcy mają problemy z nałożonymi na nich obowiązkami informacyjnymi. Takie wnioski wynikają z raportu firmy Rzetelnyregulamin.pl zajmującej się prawem e-commerce.

Sklepy internetowe wciąż informują konsumentów o tym, że mają 10, a nie 14 dni na odstąpienie od umowy i zwrot towaru.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej