Reklama

Migi zostały uziemione

Kolejny wypadek MiG-29 to dowód na to, że w trybie pilnym powinna zapaść decyzja o zakupie nowych samolotów bojowych.

Aktualizacja: 05.03.2019 06:08 Publikacja: 04.03.2019 18:41

Marek Kozubal

Marek Kozubal

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

Loty samolotów MiG-29 zostały wstrzymane po poniedziałkowym wypadku maszyny pilotowanej przez doświadczonego dowódcę z bazy w Mińsku Mazowieckim. Pilot przeżył. Przyczyna wypadku nie jest znana, ale zaledwie kilka tygodni temu podobna maszyna awaryjnie lądowała po rozszczelnieniu kabiny.

W ubiegłym roku w wypadku takiej maszyny koło Pasłęka zginął Krzysztof Sobański z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Tuż przed katastrofą pilot katapultował się, ale nie przeżył. Z kolei w grudniu 2017 r. w lesie koło Kałuszyna rozbiła się inna taka maszyna. Pilot miał niebywałe szczęście.

Limit wypadków takich samolotów został już więc dawno wyczerpany.

Chociaż ani MON, ani komisja wypadków lotniczych nie ujawniły, zresztą z niezrozumiałych powodów, przyczyn tych wypadków, nadszedł czas na podjęcie trudnej decyzji o stopniowym wycofaniu przestarzałych maszyn z eksploatacji.

Wprawdzie siłą naszej armii jest 48 amerykańskich F-16. Jednak nadal jedna trzecia samolotów bojowych to posowieckie Su-22 (32 samoloty), które służą pod biało-czerwoną szachownicą od 35 lat. Niewiele mniej, bo 30 lat mają 32 maszyny MiG-29.

Reklama
Reklama

Wojsko od 2017 r. mówi o programie „Harpia" mającym wyłonić następcę posowieckich samolotów. Jednak z niewiadomych przyczyn decyzje ciągle odsuwane są w czasie.

Zaledwie kilka dni temu szef MON Mariusz Błaszczak obiecał potraktować priorytetowo zakup 32 samolotów 5. generacji, a po poniedziałkowej katastrofie obiecał powołać pełnomocnika, który za ten zakup będzie odpowiadał.

Ale obietnice to za mało. Czas na konkretne działania.

Życie pilotów jest najważniejsze, ale politycy muszą być też świadomi, że jeżeli teraz nie zapadną decyzje, to nasze lotnictwo niebawem utraci możliwości skutecznego działania.

Komentarze
Michał Płociński: Wszystkie strachy Donalda Tuska
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Komentarze
Estera Flieger: Psy na łańcuchach, karawana jedzie dalej
Komentarze
Michał Szułdrzyński: Dwulecie rządu koalicji 15 października. Donald Tusk odbudował KO
Komentarze
Jacek Nizinkiewicz: Decyzja Włodzimierza Czarzastego cieszy Tuska, Kwaśniewskiego i... partię Razem
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Komentarze
Michał Szułdrzyński: Nie ma wpływu bez poświęceń. Ukraina, wojna i złudzenie uczestnictwa
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama