Prawie 53 proc. Polaków wskazuje w tegorocznym badaniu Deloitte, że spodziewa się w prezencie gwiazdkowym kosmetyków. Co drugi zapowiada zaś, że sam kupi je pod choinkę.

Czytaj także: Sklepy w Wigilię i Sylwestra. Jak będą otwarte?

Jak przyznaje Jagoda Klimsiak, ekspert ds. rynku kosmetyczno-chemicznego w firmie badawczej Nielsen, grudzień to najważniejszy miesiąc dla świątecznych zakupów w tej kategorii. Przed minioną gwiazdką sprzedaż kosmetyków była o blisko 30 proc. wyższa niż średnio w ciągu roku. Wzrosła o 5 proc. w porównaniu grudniem 2016 r.

O gwiazdkowym bomie mówią też producenci i handlowcy z rynku urody. Katarzyna Bielecka, dyrektor generalna Sephora Polska, twierdzi, że okres przedświąteczny to najintensywniejszy czas w całym roku. Perfumerie sieci odwiedza wtedy ponaddwukrotnie więcej klientów niż w pozostałych miesiącach. Hitem sprzedaży są zestawy prezentów światowych marek zapachowych oraz marek makijażowych, które Sephora ma na wyłączność.

Święta pachnące

O skokowym, sięgającym 50 procent wzroście sprzedaży przed świętami mówi też Barbara Goździkowska, dyrektor generalna spółki Avon Cosmetics Polska, jednej z największych firm kosmetycznych w kraju i lidera bezpośredniej sprzedaży na rynku urody. Dodaje, że hitem są w tym czasie zapachy, które klienci najczęściej wybierają na prezenty, szczególnie zapachy polecane przez gwiazdy.

Również z danych Nielsena wynika, że grudniowy wzrost wydatków konsumentów na urodę to w głównej mierze (w 36 proc.) zasługa zapachów, czyli perfum i wód toaletowych. Jak twierdzi Jagoda Klimsiak, w sezonie świątecznym to one notują największy wzrost sprzedaży, która w grudniu jest dwukrotnie większa niż średnio w pozostałych miesiącach roku. Aż jedna piąta rocznych zakupów perfum w Polsce przypada właśnie na Gwiazdkę.

Co prawda, dane Nielsena wykazują, że dwa ostatnie lata przyniosły spadek przedświątecznej sprzedaży kosmetyków zapachowych w sklepach stacjonarnych, ale najprawdopodobniej wynika to z faktu, że coraz częściej kupujemy je w perfumeriach i sklepach internetowych, których firma nie monitoruje.

Autopromocja
Podwajamy subskrypcje

Kup kwartalną e‑prenumeratę, a my przedłużymy okres Twojej subskrypcji

KUP TERAZ

Z badań wynika, że pierwsze miejsce w internetowych zakupach artykułów codziennego użytku (FMCG) zajmują kosmetyki. W grudniu są to głównie zapachy, co widać po gigantycznych kolejkach do punktów odbioru znanych perfumerii internetowych.

Kosmetyk z sieci

Tę tendencję potwierdza Aleksandra Milczarek, menedżer w Perfumesco.pl, gdzie na czele listy najchętniej wybieranych gwiazdkowych upominków są perfumy. Według niej grudniowa sprzedaż jest o co najmniej 50 proc. wyższa niż średnio w roku, a świąteczny sezon zaczyna się już w listopadzie – w czym pomaga Black Friday. Również Katarzyna Bielecka przyznaje, że coraz więcej osób poszukujących świątecznych podarunków zagląda do internetowej perfumerii Sephora, gdzie liczba odwiedzin rośnie o 50–60 proc. rok do roku.

Sprzedaż kosmetyków nakręcają też w grudniu promocje i zestawy upominkowe. Według Jagody Klimsiak atrakcyjne promocje na kosmetyki pielęgnacyjne skłaniają do ich zakupów nie tylko na prezent, ale też na zapas.

Dobra cena to też atut świątecznych zestawów. Zofia Kociołek z biura prasowego Rossmanna twierdzi, że przed świętami to właśnie zestawy gwiazdkowe cieszą się szczególnym zainteresowaniem; zarówno ze względu na estetykę, jak i atrakcyjną cenę.

Jednak według Nielsena udział świątecznych zestawów w grudniowym wzroście sprzedaży maleje – z ponad 58 proc. w 2015 r do niecałych 43 proc. w 2017 r. Rośnie zaś popularność kosmetycznych kalendarzy adwentowych, które z roku na rok rozszerzają ofertę na nowe kategorie i marki.

Potwierdza to szefowa Avon Cosmetics Polska, gdzie oferta świątecznych zestawów jest teraz trochę mniejsza, a w zamian firma wprowadziła kalendarz adwentowy z 24 nowościami i bestsellerami marki.