O ile wydatki na prezenty trafiają zarówno do handlu stacjonarnego, jak i internetowego – o tyle świąteczne zakupy żywności są domeną sklepów stacjonarnych. Według Deloitte statystyczna polska rodzina wyda na święta 1,5 tys., z czego tylko co trzecia złotówka trafi online.

Nowe produkty
Choć sklepy stacjonarne i tak w tym sezonie nie narzekają na brak powodzenia, to okres świąteczny przyniesie im jeszcze silniejszy wzrost: o 6,1 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. – Z kolei e-commerce rośnie w Polsce wolniej niż w pozostałych badanych krajach – mówi Patrycja Venulet, dyrektor w dziale strategii Deloitte. – W Polsce jest to 2,7 proc. w porównaniu z 4,8 proc. w Europie. Kanał online, który stanowi 32 proc. wszystkich świątecznych wydatków w ośmiu badanych krajach, urósł o 5 pkt proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem – dodaje.
Dla sklepów stacjonarnych rozpoczął się kluczowy okres w roku. Potrwa on aż do samej wigilii, przy czym największego natężenia można spodziewać się w weekend. Do tego wszystko wskazuje na to, że sezon będzie bardzo udany.
Czytaj także: Sklepy w Wigilię i Sylwestra. Do której będzie można zrobić zakupy?