Sklep Żappka Store w nowym formacie działa od 14 czerwca br. na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Jest połączony z aplikacją Żappka i nie ma w nim ani kas, ani obsługi. Placówka jest dostępna 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu. Sklep wykorzystuje innowacyjną technologię opartą o sztuczną inteligencję, która powstała dzięki współpracy Żabki Future z amerykańską firmą technologiczną AiFi.

W bezobsługowym sklepie początkowo znajdzie się w sumie ponad 300 różnych produktów, wśród nich słodycze, dania gotowe, przekąski słone i słodkie oraz napoje, a także kawa z ekspresu. W czasie ograniczeń pandemicznych będzie mogła przebywać w nim jedna osoba. W planach jest uruchomienie kolejnych Żappka Store w największych miastach w Polsce – drugi powstanie w Warszawie.

– Rozwijamy koncepty w obszarze modern convenience, które odpowiadają na potrzeby współczesnych klientów. Oczekują oni wygodnych, szybkich rozwiązań, łączących świat cyfrowy z ich otoczeniem. Ten sklep się w ten trend wpisuje. Razem z aplikacją, z której korzysta już 5 mln użytkowników, współtworzy ekosystem cyfrowych rozwiązań ułatwiających życie naszym klientom – mówi Tomasz Suchański, prezes Grupy Żabka Polska.

Nowy format opracowany został z myślą o lokalizacjach, w których nie ma możliwości otwarcia standardowego sklepu Żabka. Koncept jest oparty na najnowszych technologiach, takich jak zaawansowane modele przetwarzania obrazu przy wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji do obsługi klienta oraz inteligentne rozwiązania do zarządzania zasilaniem, bezpieczeństwem i dostępnością sklepu.

– Nawet w kilka sekund można zrobić szybkie zakupy, wybierając produkt i po prostu wyjść bez konieczności dokonywania płatności na miejscu. Nie trzeba zastanawiać się nad tym, czy jest gotówka lub karta płatnicza, czy będzie kolejka. To nowa wartość na rynku i uzupełnienie naszej dotychczasowej oferty – mówi Tomasz Blicharski, dyrektor zarządzający Żabka Future.

Koncept powstał w laboratorium technologicznym Grupy Żabka, w ramach którego tworzone są, testowane, a następnie wdrażane nowe rozwiązania cyfrowe. Jako pierwsi innowacyjną technologię mogli przetestować pracownicy oraz współpracownicy sieci Żabka.

Zakupy w Żappka Store są bardzo proste. Wystarczy smartfon z zainstalowaną aplikacją oraz aktywacja usługi Żappka Pay. Przed wejściem do sklepu aplikacja wygeneruje jednorazowy, przypisany do punktu kod QR, który należy zeskanować na czytniku przy drzwiach. Po zeskanowaniu kodu, drzwi otworzą się automatycznie. Gdy będziemy już w środku, zakupy zajmą tylko chwilę – wystarczy wziąć z półki wybrane produkty i wyjść. System kamer, wykorzystujący algorytmy m.in. deep learning, rozpozna zdjęte z półek produkty, naliczy odpowiednią kwotę, po czym sfinalizuje płatność za pomocą podpiętej do aplikacji karty płatniczej. System nie identyfikuje klientów, nie zapamiętuje również obrazu, co gwarantuje pełne zachowanie prywatności i bezpieczeństwo.

- Żabka zainteresowała się naszym rozwiązaniem sklepu bezobsługowego, ponieważ chciała stworzyć swoim klientom możliwość dokonywania wygodnych zakupów. Wdrożone rozwiązanie to przyszłość handlu detalicznego i już się cieszymy na możliwość wprowadzenia tej technologii w innych lokalizacjach w całej Polsce, w partnerstwie z Żabką – mówi Steve Gu, współzałożyciel i dyrektor generalny AiFi.