Duzi sprzedawcy detaliczni w USA i na całym świecie muszą dostosowywać się do zmieniających się zachowań konsumentów, którzy coraz częściej wybierają o zakupy online od wyprawy do wielkich galerii handlowych. Nie ominęło to także tak renomowanego sprzedawcy jak Macy's. 35-40 zamkniętych sklepów to dużo więcej niż zapowiedziana na początku bieżącego roku likwidacja 14 placówek. W sumie sieć zamknie około 5 proc. z 770 placówek. (W skali globalnej spółka posiada obecnie 885 sklepów głównie pod markami Macy's i Bloomingdale's.) Przeznaczone do likwidacji sklepy generują jednak zaledwie około 1 proc. wszystkich obrotów spółki.
600-700 – to według amerykańskich ekspertów optymalny rozmiar ogólnokrajowej sieci handlowej w USA
W ciągu minionych 5 lat Macy's zamknął 52 sklepy, a otworzył zaledwie 12 nowych, w najbardziej obiecujących rynkach. Ten negatywny trend nie ominął także innych sprzedawców, którzy likwidują najmniej opłacalne, czy wręcz deficytowe sklepy, rozwijając alternatywne kanały dystrybucji. Zbankrutowała na przykład sieć sklepów elektronicznych RadioShack, która po restrukturyzacji zlikwidowała większość placówek. Zamknięcie wielkopowierzchniowych sklepów zapowiedziały lub już przeprowadziły w ostatnich miesiącach Target, Gap, J.C. Penney, Barnes & Noble, Abercrombie & Fitch, Aeropostale, Family Dollar, Office Depot, czy Ann Taylor. Część mniejszych sieciowych sprzedawców decyduje się na likwidacje pojedynczych sklepów unikając medialnego rozgłosu.
Jednocześnie sieci próbują rozwijać sprzedaż online. Nie ma w tym nic dziwnego. Obroty e-handlu rosną w USA w tempie dwucyfrowym, podczas gdy wskaźniki wzrostu sprzedaży detalicznej nie przekraczają corocznie 2-4 proc. Wymusza to na dużych sieciach domów towarowych i sklepów specjalistycznych zamykanie sklepów. Trend ten dotknął najdotkliwiej księgarnie, branżę elektroniczną oraz odzieżową. Z rynku zniknęły na przykład takie sieci jak Circuit City czy CompUSA. Aby zwiększyć obroty online Macy's zawiązał joint venture z Alibaba Group Holding Ltd aby stworzyć własny sklep na prowadzonej przez chińskiego giganta platformie Tmall.
Według Dorothy Lakner dyrektor zarządzającej w firmie Topeka Capital Markets wielkie sieci w USA czeka dalsze odchudzanie. "Optymalna wielkość ogólnokrajowej sieci to dziś około 600-700 placówek" – twierdzi Lakner.