Zakupy na Wielkanoc nieco tańsze niż przed rokiem

Około 4 proc. mniej niż przed rokiem ma kosztować zapełnienie święconki. Może to być tylko chwilowy spadek cen. Rekordowo drożeją z kolei słodycze.

Publikacja: 29.03.2024 12:04

Zakupy na Wielkanoc nieco tańsze niż przed rokiem

Foto: Adobe Stock

Na jajka, cukrowego baranka, kawałek pieczywa i wędliny do wielkanocnego koszyka wydać możemy około 27 zł – wynika z szacunków HREIT. Co prawda, najnowsze dane GUS pochodzą z lutego, ale nawet porównanie tych stawek do analogicznych z 2023 roku pokazuje korzystną zmianę. W końcu wzrosty cen wyhamowały. Nie brakuje też produktów, za które musimy dziś płacić mniej niż przed rokiem.

Czytaj więcej

GUS podał dane o inflacji w marcu. Niższa niż się spodziewano

Chleb, szynka i kiełbasa droższe na Wielkanoc

Przykładem są jajka, za które trzeba zapłacić o kilka procent mniej niż w 2023 roku. Ze względu na kilkunastoprocentowy spadek cen cukru, tańsze powinny być też cukrowe baranki. Z danych giełdy w Broniszach wynika ponadto, że tuż przed Wielkanocą aż o 1/4 tańszy niż przed rokiem jest też chrzan.

– Więcej zapłacimy za to za chleb, szynkę i kiełbasę. Te produkty, według danych GUS, podrożały w ciągu roku o kilka procent. Na tle zmian, z którymi mierzyliśmy się przed rokiem, podwyżki są więc dość łagodne. Statystyczny bochenek podrożał o 3 proc., a wędliny – o 7-9 proc. Kosmetycznie więcej niż przed rokiem zapłacimy też za, często obecny na wielkanocnych stołach, ser – mówi Bartosz Turek, główny analityk HRE Investment Trust.

Droższe są za to inne produkty, które w tym okresie są kupowane częściej niż zwykle. Chodzi choćby o słodycze, zwłaszcza te czekoladowe są szczególnie popularne. Kakao to także składnik wielu wypieków, a na światowych giełdach rekordowo drożeje z racji kiepskich zbiorów w Afryce, jak i przez rekordowy popyt.

Czytaj więcej

Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?

Słodycze pod presją kakao

– Producenci słodyczy czekoladowych są pod ogromną presją kosztową. Ceny kakao na światowych giełdach osiągają bardzo wysokie poziomy, niezwykle trudno jest oszacować, w którym momencie ten wzrost się zatrzyma. Jeszcze rok temu mówiliśmy o cenach na poziomie 2 tys. funtów za tonę, teraz jest to ponad 8 tys. Sytuacja związana z kluczowym surowcem do produkcji czekolady przełoży się w najbliższym czasie na ceny produktów w sklepach – wyjaśnia Aleksandra Kusz vel Sobczuk, kierowniczka komunikacji korporacyjnej i ESG w firmie Wedel.

Przed trudnymi decyzjami cenowymi stają wszyscy producenci słodyczy czekoladowych – nie tylko w Polsce. Nasz kraj to aktualnie największy rynek słodyczy w Europie Środkowo-Wschodniej. Jego wartość w okresie luty 2022 – marzec 2023 osiągnęła 11 mld zł, jest to wzrost o 12,9 proc. rdr. Jednak w ujęciu ilościowym zanotowaliśmy spadek o 1,4 proc. do 209,5 tys. ton.

– Mimo obecnych zawirowań, w długiej perspektywie nasz rynek słodyczy ma przed sobą optymistyczne prognozy. Wpływa na to rosnąca konsumpcja, która do 2026 roku ma się zwiększyć do 6,4 kg czekolady na osobę – z obecnych 5,8 kg – jak i skuteczne zwiększanie sprzedaży na rynkach zagranicznych – dodaje.

Handel
Chiński eksport do USA kwitnie. Firmy ukrywają pochodzenie produktów
Handel
Przesyłki z Chin i Hongkongu droższe. Bruksela i Paryż śladem USA
Handel
Puściej pod choinką w Boże Narodzenie 2025. Cios w Świnkę Peppę i Teletubisie
Handel
Deeskalacja wojny celnej między USA a Chinami. Pekin rozważa ofertę Białego Domu
Handel
Majówka 2025: Czy 1 i 3 maja sklepy będą otwarte? Gdzie zrobimy zakupy?
Materiał Partnera
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku