Polacy chcą oszczędzać nawet na świętach

Plan cięcia wydatków ma ponad 73 proc. Polaków. Zdecydowana większość do sklepów będzie chodzić z listą produktów i szukać ich głównie na promocjach.

Publikacja: 11.12.2023 03:00

Polacy chcą oszczędzać nawet na świętach

Foto: Adobe Stock

85,2 proc. Polaków ma zamiar świąteczne zakupy zrobić głównie na promocjach – wynika z badania UCE Research oraz Grupy Blix, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Do tego aż trzy czwarte ze względu na wysoką inflację, wzrost cen itp. zamierza ograniczyć wydatki. Między innymi aż 94,9 proc. konsumentów planuje robić zakupy z listą, by ograniczyć liczbę produktów niepotrzebnie wkładanych do koszyka.

Ostrożne wydawanie

– Również należy rozważyć aspekt zmęczenia konsumentów ciągłym poszukiwaniem oszczędności. Po latach pandemii, wysokiej inflacji i związanej z nimi niepewności ekonomicznej część konsumentów może być już zmęczona koniecznością ciągłego „zaciskania pasa” – mówi Krzysztof Łuczak, head of retail w Grupie Blix. – To może prowadzić do sytuacji, gdzie mniej osób aktywnie poszukuje promocji, preferując zamiast tego prostotę i wygodę zakupów w bardziej regularnych cenach, nawet jeśli oznacza to lekko wyższe wydatki – dodaje.

Ankietowani wskazali też, jaki budżet planują przeznaczyć na osobę na zakupy spożywcze przed świętami. 27,9 proc. wskazało przedział 101–200 zł, a do 300 zł chce wydać 17,2 proc. – i to najczęściej padające odpowiedzi.

– Lekki spadek zainteresowania promocjami, z 89 do 85,2 proc., może sugerować, że konsumenci stopniowo przyzwyczajają się do wyższych cen. W obliczu inflacji i jej długotrwałych skutków klienci mogą zauważać lekką stabilizację cenową w niektórych segmentach rynku, co sprawia, że promocje stają się mniej kuszące – mówi Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix.

Ogólny wynik badania wskazuje, że Polacy nadal chętnie szukają okazji w postaci promocji przed świętami. Jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem widać niewielki spadek – o 3,8 pkt proc. – co może być związane z czynnikami takimi jak ograniczenie wzrostu inflacji i zwiększona świadomość konsumencka – mówi Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland. – Inflacja w Polsce zaczęła spadać, co może powodować, że Polacy są mniej zaniepokojeni rosnącymi cenami i chętniej decydują się na zakupy w cenach regularnych. Jesteśmy bardziej świadomi, że nie warto kupować produktów tylko dlatego, że są w promocji – dodaje.

Firmy liczą na boom

Eksperci z Grupy Blix podkreślają, że konsumenci stają się mniej radykalni w swoich decyzjach oszczędnościowych. Może to oznaczać, że są mniej skłonni do głębokich cięć w wydatkach, raczej dążą do umiarkowanego ograniczenia wydatków. Może to być wyrazem większego optymizmu ekonomicznego lub po prostu zmęczenia długotrwałym ograniczaniem wydatków, szczególnie w okresie kojarzącym się z dobrą atmosferą jak święta bożonarodzeniowe.

– Interpretując te dane, ważne jest zauważenie, że choć ogólny trend wskazuje na spadek skłonności do oszczędzania, nadal istotna część populacji jest zaniepokojona inflacją i jej wpływem na wydatki świąteczne. Dla rynku oznacza to, że detaliści i marki powinni dostosować swoje strategie, by zaspokoić zarówno potrzeby konsumentów poszukujących oszczędności, jak i tych, którzy są gotowi wydać więcej na świąteczne zakupy – mówi Łuczak.

– W dobie nadal relatywnie wysokiej inflacji i pewnej niepewności ekonomicznej listy zakupów stają się narzędziem umożliwiającym lepszą kontrolę wydatków. Planując zakupy z góry i trzymając się listy, można unikać nieprzemyślanych zakupów, co pomaga w utrzymaniu wydatków w ryzach – mówi Lenkiewicz.

W efekcie firmy liczą, że sezon wypadnie dobrze. – Obserwujemy powolne wyhamowanie turbulencji rynkowych związanych z gwałtownie rosnącymi cenami oraz zmieniającymi się potrzebami konsumentów, co w efekcie przekłada się na produkty, jakie dodawane są do koszyków zakupowych – mówi Tomasz Głoskowski, dyrektor generalny firmy Partner Center.

– Wino przez jakiś okres przestało być produktem obowiązkowym w koszyku. Przez wysoką inflację to produktu codziennej potrzeby jak masło, mleko itp. były podstawą budowania koszyków. Dziś możemy otwarcie powiedzieć, iż Polacy powoli wracają do częstszych zakupów – dodaje.

– Po ciężkich dla branży ostatnich latach spowodowanych najpierw pandemią, później drastycznymi podwyżkami surowców oraz energii konsument zmienił swoje zwyczaje zakupowe, co spowodowało, że musieliśmy bardzo solidnie podejść do naszej oferty, by sprostać jego oczekiwaniom. Dziś widzimy, że nasza ciężka praca przynosi efekty – mówi Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex.

85,2 proc. Polaków ma zamiar świąteczne zakupy zrobić głównie na promocjach – wynika z badania UCE Research oraz Grupy Blix, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Do tego aż trzy czwarte ze względu na wysoką inflację, wzrost cen itp. zamierza ograniczyć wydatki. Między innymi aż 94,9 proc. konsumentów planuje robić zakupy z listą, by ograniczyć liczbę produktów niepotrzebnie wkładanych do koszyka.

Ostrożne wydawanie

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Ekspert o wojnie Lidla i Biedronki: Uwaga na pułapki jakości i płytkiej kieszeni
Handel
Lidl-Biedronka 1:0. Komornik zajmuje reklamy Biedronki na czas trwania procesu
Handel
Chińskie AGD zalewa Europę. Konkurencja dla polskich fabryk
Handel
AliExpress i Temu. Polscy sprzedawcy mają tego dość
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Handel
Bielenda znów na zakupach. Tym razem idzie po Miya Cosmetics
Handel
Wojna cenowa Biedronki z Lidlem uderza w producentów. Jaja sprzedawane poniżej kosztów