Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w październiku spadki cen odnotowano jedynie w internetowych sklepach spożywczych i to 2,8 proc., choć nadal to najdroższy sposób na robienie zakupów. Za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 34 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że we wrześniu 2022 r. najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach.

Średnia cena koszyka zakupowego w październiku br. wzrosła o 1 proc. w porównaniu do września br. Największe podwyżki odnotowano w sieci Selgros Cash & Carry (4,5 proc.) W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano w 10 analizowanych sieciach. Były to min.: Intermarché (9,35 proc.), Selgros Cash & Carry (9,3 proc.) czy Makro Cash & Carry (8 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena koszyka w październiku 2022 r. była wyższa 10,9 proc. rdr.

Czytaj więcej

Polacy nie boją się utraty pracy, ale boją się drożyzny

- Najnowsze dane pokazują, że koszyk najtańszych produktów po raz pierwszy przekroczył granicę 200 złotych. Oznacza to, że sieci handlowe są zmuszone podnosić ceny niemal wszystkich produktów, także tych najtańszych, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem ze strony klientów – mówi Patryk Górczyński – dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. - Handlowcy już teraz intensywnie szykują się do sprzedaży przedświątecznej. Pod koniec roku klienci mogą spodziewać się wielu obniżek cen oraz akcji promocyjnych. Ich skala będzie jednak zależeć od poziomu inflacji, a głownie od cen paliw, energii oraz rosnących kosztów pracy - dodaje.

Pierwsze miejsce rankingu najtańszych sieci wciąż obejmuje Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 223,88 zł. To 3,5 proc. mniej niż najtańszy koszyk  we wrześniu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 8,15 zł (Lidl) i 30,39 zł (Biedronka).