Sprzedaż już zaczęła spadać. Coraz więcej Polaków oszczędza na jedzeniu

We wrześniu w sklepach tradycyjnych sprzedaż była o ponad 7 proc. mniejsza w ujęciu ilościowym niż przed rokiem. Wiele gospodarstw domowych oszczędzać może tylko na jedzeniu.

Publikacja: 04.10.2022 14:59

Sprzedaż już zaczęła spadać. Coraz więcej Polaków oszczędza na jedzeniu

Foto: Adobe Stock

Dane M/platform na podstawie badania w ponad 3,1 tys. sklepów za wrzesień potwierdzają spadek sprzedaży. W ujęciu ilościowym to 7,4 proc., choć wartościowo wzrosła 9,7 proc., co jest efektem wyższych cen. Jednocześnie sektor handlu tradycyjnego notuje spadek liczby wizyt o 4,8 proc., a liczba produktów kupowana średnio podczas jednej spadła 2,8 proc. Średnia wartość paragonu w sklepach tradycyjnych wyniosła 24,46 zł, co oznacza wzrost o 15,1 proc. w porównaniu do września 2021.

- Do sklepów chodziliśmy rzadziej, a podczas średniej transakcji wkładaliśmy do koszyka mniej produktów, jednocześnie płacąc podczas wizyty więcej. Mniejsza liczba transakcji to w głównej mierze wina nagłego wrześniowego ochłodzenia - mówi Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych w M/platform. - Spadkom sprzedaży uległy wszystkie sezonowe kategorie, które jednocześnie są bardzo ważne dla obrotów. Napojów bezalkoholowych kupiliśmy o 15 proc. mniej niż rok temu, a sprzedaż piwa spadła o 5 proc. – dodaje.

Spadek na liczbie kupowanych produktów w porównaniu do poprzedniego roku jest minimalny. Warto patrzeć jednak na liczbę 4,7 produktów w długiej perspektywie. Średnia roczna to 4,9 produkty kupowane podczas wizyty, widzimy więc, że to wynik poniżej średniej, który wynikał z dużo chłodniejszej pogody. Dodatkowo firma obserwuje, że ze względu na rosnące ceny w sklepach tradycyjnych konsumenci zaczynają kupować mniejsze ilości produktów, np. olejów czy żywności suchej. – Prawdopodobnie tych kategorii, których podwyżki są najdotkliwsze szukają w innych kanałach sprzedaży – dodaje ekspertka M/platform.

Czytaj więcej

Polacy coraz mocniej trzymają się za kieszenie. Oszczędności na zakupach w sieci

Średnia wartość paragonu nie oddaje wzrostów cen na codziennych produktach spożywczych. Na zbudowanym na potrzeby analiz M/platform koszyku podstawowych produktów, które kupujemy do przygotowania posiłków wzrosty cen sięgają prawie 40 proc. W skład takiego koszyka wchodzą produkty, których wzrosty sięgnęły już kilkudziesięciu procent, jak olej, mąka, kasze, makaron, nabiał czy cukier. We wrześniu 2022 płaciliśmy za takie zakupy 101,78 zł, czyli 27,76 zł więcej niż rok temu.

Do spadku sprzedaży ilościowej o 7,4 proc. przyczyniły się najbardziej kategorie piwa, napojów bezalkoholowych, nabiału, słodyczy i lodów. Są to kategorie o dużej wadze dla obrotów sklepów tradycyjnych.

Mniejsze sprzedaże z jednoczesnymi rosnącymi kosztami prowadzenia sklepu napawają detalistów pesymizmem. Wskaźnik Nastrojów Handlu Tradycyjnego we wrześniu spadł o 23,1 pkt w ujęciu miesiąc do miesiąca i wyniósł tylko 18 pkt. Jest to największy miesięczny spadek w historii badania.

Dane M/platform na podstawie badania w ponad 3,1 tys. sklepów za wrzesień potwierdzają spadek sprzedaży. W ujęciu ilościowym to 7,4 proc., choć wartościowo wzrosła 9,7 proc., co jest efektem wyższych cen. Jednocześnie sektor handlu tradycyjnego notuje spadek liczby wizyt o 4,8 proc., a liczba produktów kupowana średnio podczas jednej spadła 2,8 proc. Średnia wartość paragonu w sklepach tradycyjnych wyniosła 24,46 zł, co oznacza wzrost o 15,1 proc. w porównaniu do września 2021.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Producent sprzętu Thermomix zwiększa sprzedaż
Handel
Sankcje odcinają rosyjski handel
Handel
Whirlpool tnie zatrudnienie. To może być dopiero początek
Handel
Ukraina liberalizuje politykę walutową
Handel
Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla