Materiał powstał we współpracy z Unibail-Rodamco-Westfield

A i same galerie zmieniają się. Promują zrównoważony rozwój, stawiają na eko-trendy podsuwają swoim klientom pomysły na spędzenie wolnego czasu. A konsumenci wracają w tempie, jakby kryzysu nie było. Dla Unibail-Rodamco-Westfield zarządzającej centrami Westfield Arkadia, Galerią Mokotów, Galerią Wileńską i Centrum Ursynów w Warszawie oraz Wroclavią we Wrocławiu szczególnie udany był czas przed Bożym Narodzeniem w minionym roku.

Galerie handlowe nie poddały się kryzysowi. Nowe marki, nowe trendy, nowe pomysły

Dla galerii handlowych rok 2021 był pełen wyzwań. Największe z nich poradziły sobie z problemami wynikającymi z ograniczeń narzuconych przez pandemię i znikające niedziele handlowe. W 2021 roku większość nowych marek, jakie weszły do centrów handlowych Unibail-Rodamco-Westfield (URW) to światowi liderzy w swoich branżach i są to ich jedyne butiki w Polsce. Coraz bardziej widoczne są również eko-trendy. W galeriach pojawiły się butiki cyrkularne oraz sklepy charytatywne.

— Najważniejszym miesiącem w handlu jest tradycyjnie grudzień i co nas niezmiernie cieszy to spływające wyniki za ten miesiąc. Okazało się, że średnio odwiedzalność w naszych obiektach w grudniu 2021 była ponad 30- proc. wyższa niż rok wcześniej. Natomiast Wroclavia zakończyła rok z rekordowym wzrostem odwiedzalności w grudniu o ponad 58 proc. rok do roku. A same obroty wzrosły średnio o ponad 40 procent — podkreśla Irmina Opala-Sołtysiak, Head of Leasing Unibail-Rodamco-Westfield w Polsce.

To wszystko w bardzo trudnych dla handlu czasach, kiedy wielkość sprzedaży jest uzależniona od tego, czy klienci, którzy przyszli na zakupy, czują się bezpiecznie. Tutaj nie ma miejsca na jakiekolwiek pobłażanie. Przy wejściach do każdej z galerii URW czekają pracownicy ochrony, którzy rygorystycznie sprawdzają, czy wchodzący mają zakryte maskami nosy i usta. Każdy, kto chce ma możliwość skorzystania z płynu dezynfekującego i rękawiczek ochronnych.

Ponad pięćdziesiąt nowych lokali

— Rok 2021 był bardzo wymagający. Wiele procesów ekspansji zostało całkowicie wstrzymanych lub przesuniętych na kolejne lata, a inwestorzy ostrożnie podchodzili do decyzji o nowych otwarciach. Dzięki temu, że zespoły URW od wielu lat skutecznie podnoszą jakość naszych obiektów, najemcy decydują się otwierać swoje salony właśnie u nas. W związku z tym, miniony rok przyniósł nam sporo sukcesów. Kluczowe otwarcia, z których jesteśmy dumni to flagowe formaty Nike czy Foot Locker, jedyne w Polsce salony LEGO, pierwsze w kraju butiki światowych marek, jak Rituals czy Bimba Y Lola — mówi Irmina Opala – Sołtysiak.

Rituals (Westfield Arkadia)

Rituals (Westfield Arkadia)

materiały prasowe

I dodaje: — To wszystko wydarzyło się w sytuacji, gdy centra działały w bardzo ograniczonym zakresie. Niektórzy najemcy korzystali w tym okresie z możliwości handlu w formacie click & collect, restauracje funkcjonowały w formie dostaw lub z odbiorem własnym i zamówionych przy użyciu mobilnych aplikacji. W okresie pandemii wzmocnił się trend, który obserwujemy i wspieramy od kilku lat, a więc funkcjonowanie konceptów w formacie tzw. omnichannel (wielokanałowym). Po zniesieniu ograniczeń, klienci chętnie wrócili do zakupów w centrach handlowych gdzie można kupić niemal wszystko pod jednym dachem.

W 2021 roku w warszawskiej Galerii Mokotów otworzyło się 17 nowych lokali, w Westfield Arkadia oraz we Wroclavii po 13, a w Galerii Wileńskiej 8.

Autopromocja
Wyjątkowa okazja

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

Rok 2021 URW zwieńczyło podpisaniem umów najmu z tak ciekawymi brandami jak JD Sports, który w naszych centrach otworzy swoje flagowe salony. Z Peek & Cloppenburg podpisaliśmy kontrakt na otwarcie ich drugiego salonu w Westfield Arkadia, a także na powiększenie ich obecnego salonu o dodatkową przestrzeń — wymienia Irmina Opala-Sołtysiak. Salon P&C, o powierzchni łącznej prawie 4 tysiące metrów kwadratowych zostanie przebudowany do nowego konceptu a jego otwarcie planowane jest na jesień tego roku. Sieć znana z silnej oferty marek premium, ze swojej strony pod koniec 2021 ruszyła z ogromną akcją promocyjno-wyprzedażową i wprowadziła program lojalnościowy Insider znacznie korzystniejszy dla klientów od poprzedniej edycji.

Nike (Galeria Mokotów)

Nike (Galeria Mokotów)

materiały prasowe

— Takie ruchy z pewnością będą także w przyszłości, zresztą zagraniczne marki wchodzą do Polski cały czas. Jednak nie spodziewam się przyspieszenia, a raczej utrzymania podobnego tempa, jak w 2021 roku. Większość z tych wejść przypadnie na segment premium, albo w wybranych niszach. Nie spodziewam się również dużej liczby wejść w segmencie mainstream, szczególnie w branży odzieżowej, gdzie będziemy mieli do czynienia raczej z konsolidacją — mówi Maciej Bazyl, wicedyrektor Strategy&Operations w PwC.

Jego zdaniem segment premium w Polsce z pewnością będzie się dalej rozwijał. Segment dóbr luksusowych nie ucierpiał w kryzysie wywołanym pandemią koronawirusa i pokazał, że jest dość odporny na takie zawirowania. — W tym segmencie właśnie upatrywałbym szans dla zagranicznych marek. Bo w Polsce nadal jest miejsce dla nowych marek premium— dodaje Maciej Bazyl.

Uważa on również, że większość graczy będzie wchodzić do Polski rozwijając równolegle sklep online oraz punkty stacjonarne, ale dopiero wówczas, gdy uzasadni to wielkość popytu. Taką drogę obrał na przykład Philipp Plein. Marka zaczęła od sklepu internetowego, a kiedy już zorientowano się, że są konkretne wysokie wolumeny sprzedaży, zdecydowano się na otwarcie własnego butiku.

Nowe wyzwania

— Polacy, w szczególności w dużych miastach, relatywnie niedawno zaczęli doświadczać przyjemności z kupowania, rozumianej jako możliwość zakupu odzieży, kosmetyków i dodatków, na które mają ochotę. Niestety pandemia dużo z tej przyjemności odjęła. Obecnie jeśli konsument idzie na zakupy do galerii, to po coś konkretnego, czego potrzebuje i często o czym wcześniej przeczytał już w internecie. Galerie stanęły więc przed wyzwaniem, co trzeba zrobić, żeby wrócili ci klienci, którzy lubili spędzać tam czas, a kupowali przy okazji — uważa ekspert PwC.

I już widać, że galerie są świadome tego wyzwania. Dobry pomysł na ściągnięcie klientów ma LEGO. Jedyne sklepy stacjonarne kultowej duńskiej marki są dzisiaj w Westfield Arkadia, Galerii Mokotów i Wroclavii.Powstała tam przestrzeń dla małych i dorosłych fanów marki, którzy znajdą ogromny wybór klocków, limitowane serie kolekcjonerskie oraz zestawy niedostępne w innych kanałach sprzedaży. W LEGO Store wygospodarowano miejsce do zabawy dla najmłodszych. To zupełnie nowy format sprzedaży na polskim rynku.

LEGO (Westfield Arkadia)

LEGO (Westfield Arkadia)

materiały prasowe

To jednak nie wszystko, co można zobaczyć z LEGO w Polsce. W Galerii Mokotów została otwarta naprawdę wyjątkowa Wystawa Budowli z Klocków LEGO ®, największa jak na razie w Europie. Na odwiedzających czekają różnorodne konstrukcje, stworzone z klocków postaci i przedmioty inspirowane kultowymi filmami, serialami i kreskówkami a także znane budowle z całego świata. Wystawa znajduje się na 1 piętrze, zajmuje 2100 m kwadratowych powierzchni i składa się z ponad 100 makiet zbudowanych z 7 milionów klocków. Tę niezwykłą ekspozycję będzie można obejrzeć do 26 czerwca 2022 r.

Dodatkowo w Galerii Mokotów dotychczasowa oferta została uzupełniona o salę zabaw dla dzieci Fikołki, a w Galerii Wileńskiej o Strefę Rozrywki.

Wsparcie eko-trendu

Klienci galerii są coraz bardziej świadomi w kwestiach zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko. Działania te wpisują się w strategię Better Places 2030 – globalną strategię Unibail-Rodamco-Westfield, która stawia na zrównoważony rozwój. To dlatego także w Polsce pojawiły się placówki, których wcześniej w galeriach nie było, jak chociażby ubrania z drugiego obiegu.

Ubrania do Oddania (Galeria Mokotów)

Ubrania do Oddania (Galeria Mokotów)

materiały prasowe

— Udowodniliśmy, że oprócz uzupełniania oferty o standardowy handel czy usługi, jesteśmy również skupieni na wspieraniu zrównoważonego rozwoju. Przykładem jest otwarcie w Galerii Mokotów butiku cyrkularnego Ubrania do Oddania. Podobna placówka pojawi się we Wroclavii. W Westfield Arkadia otworzyliśmy salon Fundacji Sue Ryder. Dodatkowo, w Galerii Mokotów, uruchomiony został nowy, flagowy format hipermarketu Carrefour, pełen nowych rozwiązań proekologicznych jak np. brak jednorazowych torebek foliowych — mówi Irmina Opala-Sołtysiak.

Zdaniem Macieja Bazyla największe i korzystnie położone centra handlowe nie powinny mieć problemów ze znalezieniem najemców na swoje powierzchnie handlowe. Większe wyzwanie mogą mieć placówki mniej rozpoznawalne, bądź w słabych lokalizacjach. Zwłaszcza, że ze względu na przenoszenie handlu do internetu zapotrzebowanie na powierzchnie handlowe będzie słabnąć. — Nowi gracze wchodzący na rynek od początku będą budowali strategie wielokanałowe, co oznacza, że rola kanału stacjonarnego ulegnie zmianie, a zapotrzebowanie na powierzchnie handlową w skali sieci będzie mniejsze niż przy podobnej skali obrotów jeszcze kilka lat temu — uważa ekspert PwC.

Plany na 2022 rok

W pierwszej połowie 2022 roku otworzy się w Westfield Arkadia najnowocześniejszy i wyjątkowy technologicznie sklep CCC na powierzchni prawie 1000 m2. Na promocję marki przyjechała do Polski światowej sławy rosyjska modelka Irina Shayk.

Half Price (Wroclavia)

Half Price (Wroclavia)

materiały prasowe

— W 2022 roku w Galerii Mokotów sklep otworzy marka Intersport, dostarczając klientom szeroką ofertę sprzętu i odzieży sportowej w swoim najnowszym formacie oraz Rituals, marka znana już z obecności w Westfield Arkadia. Warto wspomnieć, że w przypadku Rituals był to pierwszy butik w Polsce. To tylko kilka kluczowych przykładów naszych działań, które dadzą wynik w 2022 – wymienia Irmina Opala -Sołtysiak. Galerie handlowe przetrwały już najgorsze, kiedy miesiącami były otwarte w bardzo ograniczonym zakresie. A nawet po otwarciu działają przy wielu ograniczeniach. Mimo to klienci wyraźnie wracają nie tylko do koniecznych zakupów, ale i wyraźnie widać, że przystosowali się do funkcjonowania w warunkach wielu obostrzeń. A co najważniejsze zaakceptowali to, jak zmieniają się same galerie.

Materiał powstał we współpracy z Unibail-Rodamco-Westfield