Luksusowe marki już czują chińskie spowolnienie

Chińczycy kupują coraz mniej smartfonów. Drogie torebki i zegarki mogą być następne.

Aktualizacja: 06.01.2019 06:21 Publikacja: 05.01.2019 16:17

Sklep Gucci w Hongkongu

Sklep Gucci w Hongkongu

Foto: Bloomberg

ula

Informacje koncernu Apple o spadku sprzedaży iPhonów w Chinach w ostatnich trzech miesiącach 2018 roku i to mocniej niż zakładali ekonomiści koncernu spowodował mocny spadek akcji koncernów z luksusowymi dobrami. Spowolnienie w Państwie Środa obniżyło wartość akcji Fendi i Louis Vuitton o 3 proc., Burberry o 5,8 proc., a koncernu Kering - właściciela marki Gucci o 3 proc. Akcje szwajcarskiej grupy Swatch straciły na wartości 3 proc.

Według analiz CNN Business wydatki obywateli Chin na towary luksusowe w 2018 roku były wysokie, mimo niepewnej sytuacji ekonomicznej. Jednak Największe europejskie domy modowe jeszcze nie opublikowały swoich rocznych wyników, a inwestorzy są zaniepokojeni, że raporty mogą zawierać "przykre niespodzianki". Skoro Chińczycy nie kupowali nowych iPhonów, to być może także kupili zdecydowanie mniej luksusowych towarów.

Pierwsze wskazówki co do nadchodzących problemów branży towarów luksusowych już widać.

Federacja szwajcarskich producentów zegarków poinformowała, ze według jej danych sprzedaż luksusowych zegarków w Chinach wyraźnie spadła w listopadzie 2018 roku. KOF Konjunkturforschungsstelle - instytut badawczy z Zurychu poinformował, że w ostatnich trzech miesiącach zeszłego roku szwajcarscy producenci zegarków zanotowali znacznie mniejsze zamówienia na swoje produkty. Według Flavio Cereda, analityka Grupy Finansowej Jefferies - pytanie, które producenci powinni sobie postawić, to nie czy nastąpi spadek sprzedaży w Chinach, ale raczej jak duży on będzie - informuje CNN Business.

Od wielu lat dla europejskich producentów dóbr luksusowych Chiński rynek jest bardzo ważny. Chińczycy kupują 1/3 światowych dóbr luksusowych rocznie - wynika z raportu firmy analitycznej Bain & Company oraz raportu włoskiej federacji skupiającej producentów towarów luksusowych Altagamma. To rynek wart 7 mld dolarów rocznie - według firmy analitycznej McKinsey. Bain & Company prognozuje, że do 2015 roku chińscy konsumenci będą kupować już połowę dóbr luksusowych w danym roku. O ile nic gwałtownego i negatywnego nie zdarzy się w chińskiej gospodarce.

Handel
Bruksela szykuje kontratak. Konsultuje cła na towary z USA i złoży skargę do WTO
Handel
Chiny i USA wracają do rozmów w sprawie ceł. Dojdzie do przełomu?
Handel
Donald Trump podał, ile powinny wynieść nowe cła na Chiny. W weekend ruszą rozmowy
Handel
Kradzieży sklepowych znów więcej. Tylko część jest zgłaszana
Handel
USA i Wielka Brytania mają umowę handlową
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem