W minionym roku producenci mebli sprzedali w Polsce towar za łączną kwotę 5,1 mld zł. Oznacza to ponad 4-proc. wzrost wartości rynku mebli dla klientów indywidualnych wobec 2014 r.
Bieżący rok też nie zapowiada się najgorzej. Według B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego wartość krajowego rynku sięgnie do końca 2016 ok. 5,2 mld zł.
I choć zwyżki nie wydają się spektakularne, zwłaszcza w porównaniu z rekordami notowanymi przez rodzimych meblarzy w eksporcie czy krajową sprzedażą z najlepszego 2009 r. (na poziomie 6,4 mld zł), to istotne jest przełamanie trwających kilka lat spadków.
Sprzyjające czynniki
– Spodziewałem się raczej kontynuacji spadkowego trendu ze względu na stałe zmniejszanie się dzietności, która ma znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zakupie mebli. Jednak sprzyjały inne czynniki, jak zmniejszające się bezrobocie, wzrost wysokości przeciętnego wynagrodzenia czy stosunkowo duża liczba oddawanych do użytku nowych mieszkań – wylicza Tomasz Wiktorski z B+R Studio.
Nie bez znaczenia było też to, że wydawaliśmy mniej na inne dobra konsumpcyjne ze względu na deflację oraz niższe ceny surowców. Niższe ceny paliw sprawiają bowiem, że w ostatnim czasie płacimy mniej za tankowanie.