Do tej pory w tej największe z 14 stref na terenie Polski zainwestowano przeszło 24 mld zł, a w 240 strefowych firmach pracuje ok. 60 tys. osób. Pierwszym i największym inwestorem jest General Motors Manufacturing Poland, który rozpoczął działalność w 1998 roku. Amerykański producent samochodów zainwestował dotychczas w fabrykę Opla ponad 3,9 mld złotych i zatrudnił ponad 3 tys. pracowników. W podstrefie tyskiej największą firmą jest Nexteer Automotive Poland, zatrudniający ponad 1,4 tys. pracowników, którego nakłady przekraczają 0,9 mld złotych. W podstrefie sosnowiecko-dąbrowskiej działa Brembo Poland, zatrudniający ponad 1,1 tys. osób z nakładami ponad 0,7 mld złotych, a w podstrefie jastrzębsko-żorskiej - FCA Powertrain Poland, który utworzył ponad 740 miejsc pracy inwestując ponad 1,3 mld złotych.

Rekordowym w historii katowickiej strefy okazał się rok 2005, kiedy to firmy działające na jej terenie zrealizowały inwestycje o wartości ponad 2,4 mld zł. tworząc ponad 10 tys. miejsc pracy. Równie wysoki wynik osiągnięto w 2007 roku, kiedy zainwestowano 2 mld zł inwestycji i utworzono ponad 7,3 tys. miejsc pracy, a także w roku 2014, w którym odnotowano 2,2 mld złotych inwestycji i 4,4 tys. miejsc pracy.

– Ekonomiści z Uniwersytetu Łódzkiego wyliczyli, że każda złotówka podarowana inwestorom w strefach ekonomicznych w formie ulgi generuje osiem złotych, które wpływają do budżetu w postaci podatku PIT, VAT i innych. Dodatkowo każde miejsce pracy tworzone przez nowego inwestora powoduje powstanie 2 do 3 miejsc pracy poza strefą, u jego partnerów biznesowych, najczęściej dostawców – mówi prezes KSSE, Piotr Wojaczek.

W strefie dominują przedstawiciele branży motoryzacyjnej - 24 proc. (52 firmy). KSSE wraz z partnerami InnoCo oraz Landster utworzyła klaster Silesia Automotive, który przekształcony został w Silesia Automotive & Advanced Manufacturing - inicjatywę realizowaną na rzecz przedsiębiorstw działających w motoryzacji oraz instytucji z nią współpracujących. Celem klastra jest wykreowanie województw śląskiego i opolskiego jako środkowoeuropejskiego regionu wysokich kompetencji branży motoryzacyjnej, a także innych branż, w których cenione są kompetencje, specyficzne dla regionu Śląska.