Kryzys goni kryzys, ale restauracji wciąż przybywa. Nie tylko fast food

Choć większość Polaków tnie wydatki, to w 2023 r. rynek urósł o ponad 3 tys. placówek. Rozwijają się niemal wszystkie sektory, mocno przybywa mobilnych punktów.

Publikacja: 19.01.2024 03:00

Kryzys goni kryzys, ale restauracji wciąż przybywa. Nie tylko fast food

Foto: Adobe Stock

W 2023 r. w Polsce w porównaniu z końcem 2022 r. przybyło 3,1 tys. nowych punktów gastronomicznych, co oznacza wzrost o 3,4 proc. Najwięcej w branży restauracyjnej, gdzie liczba nowych podmiotów wzrosła w 2023 r. o blisko 2 tys. W efekcie cały sektor liczy obecnie już ponad 95 tys. punktów – wynika z najnowszych danych wywiadowni Dun & Bradstreet Poland, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

– W ujęciu procentowym najszybciej rozwija się rynek ruchomych placówek gastronomicznych (wzrost o ponad 500), co daje 11,5 proc. wzrostu, i ogólna działalność gastronomiczna, przy wzroście liczby punktów o ponad 600, co daje ponad 14,2 proc. wzrost r./r. – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet Poland.

Na ulicach polskich miast widać co prawda znikające lokale gastronomiczne, ale w ich miejsce szybko powstają nowe. Do tego rozwijają się zupełnie nowe formaty. Sieć Bafra Kebab sprzedaje średnio jedno swoje flagowe danie co sekundę, inny koncept z grupy Sweet Gallery, czyli Lodolandia, z kolei w sezonie wiosenno-letnim utrzymuje sprzedaż na poziomie 3 mln lodów w miesiącu.

Kebab co sekundę

W tym roku Sweet Gallery obchodzi 10 rocznicę powstania, jej cel to dojście w kilka lat do 800 mln zł przychodów. W ciągu dekady firma zdążyła zagospodarować 20 proc. segmentu street food. W tej chwili w Polsce funkcjonuje niewiele poniżej 1 tys. wszystkich punktów sprzedaży należących do Sweet Gallery. – W ciągu pięciu kolejnych lat chcemy dojść do 2 tys. punktów. W tej chwili szczególny nacisk kładziemy na rozwój sieci Bafra Kebab, w ramach której funkcjonuje już ponad 370 punktów franczyzowych. Praktycznie codziennie wyjeżdża do franczyzobiorcy jedna przyczepa. Docelowo planujemy otworzyć ponad 2 tys. punktów Bafra Kebab – mówi Krzysztof Olesiak, prezes firmy Sweet Gallery.

Kierunkiem rozwoju firmy są przede wszystkim małe miejscowości. – W Polsce jest około tysiąca miast, a my stawiamy punkty w miejscowościach już od 3 tys. mieszkańców – dodaje.

Choć ponad 50 proc. Polaków deklaruje oszczędzanie na wyjściach, to jednocześnie z danych Mastercard Spending Pulse wynika, że w grudniu w Polsce wydatki na restauracje wzrosły o 20 proc. rok do roku. Jest to wartość nominalna, więc uwzględnia inflację, ale oficjalna inflacja w restauracjach wynosi 10 proc., więc realny wzrost wydatków na restauracje wyniósł 10 proc. – Polscy konsumenci zmniejszają swoje wydatki, stając się bardziej wrażliwymi na ceny. Na przykład, gdy spojrzymy na wydatki na restauracje, ale w kontekście odsetka wydatków na fast food, to od 2021 r. wzrosły one ogromnie – mówi Natalia Lechmanova, ekonomistka na region EMEA w Mastercard Economic Institute. – Jednak, kiedy zagłębimy się i podzielimy nasze dane na konsumentów zamożniejszych i tych mniej zamożnych, wyniki są zaskakujące. Wśród osób zamożnych w rzeczywistości nie ma zmian w udziale wydatków na fast food w wydatkach na restauracje, ale wzrost wśród grupy o niższych dochodach jest bardzo duży, podobny do tego, jaki obserwujemy w Czechach i na Węgrzech, innych krajach o bardzo wysokiej inflacji, w których również obserwujemy wzrost wydatków – dodaje.

Starcie gigantów

Na nasz rynek z sukcesem wchodzą nowi gracze, jak amerykańska sieć Popeyes, a 2024 r. będzie rokiem umacniania i dalszego rozwoju marki w Polsce, ale także w Czechach i w Rumunii. – Poza nowymi lokalizacjami firma planuje także poszerzenie oferty, czyli uruchomienie pierwszych drive thru w kraju. Obecnie na wszystkich trzech rynkach istnieje 13 lokali pod marką Popeyes – wyjaśnia biuro prasowe sieci w Polsce. – Do końca roku tylko w Polsce pojawi się kilka kolejnych. W ślad za tym zwiększy się też liczba zatrudnionych pracowników – dodaje.

Oczywiście, rozwijają się także obecni na nim od dawna potentaci jak McDonald’s, który otworzył w 2023 r. ponad 30 lokali.

– Jednym z filarów naszego planu inwestycyjnego jest powstawanie nowych lokali oraz modernizacja tych już istniejących. W ciągu najbliższych trzech lat wspólnie z naszymi partnerami zamierzamy otworzyć 120 restauracji i zmodernizować około 100 z nich – mówi Tomasz Rogacz, dyrektor zarządzający McDonald’s Polska. – Rozwój to też wzrost naszych dostawców oraz zwiększenie zatrudnienia, które już dziś wynosi ponad 31 tys. osób – dodaje.

Na koniec 2023 r. w Polsce funkcjonowało 546 restauracji McDonald’s. Ponad 90 proc. z nich prowadzonych jest przez 97 franczyzobiorców.

Nie tylko w segmencie fast food panuje ruch, w innych także firmy pokazują dobre wyniki. Łączne przychody gastronomiczne sieci Sfinks za 2023 r. wyniosły 190,9 mln zł, czyli o 13,7 proc. więcej niż w 2022 r., choć pracowało na nie mniej restauracji – 76 wobec 78 rok wcześniej.

– Ostatni miesiąc 2023 r. z dwiema handlowymi niedzielami i zazwyczaj przypadającym na grudzień większym zainteresowaniem gości przyniósł dobre wyniki sprzedażowe. W ten sposób dołożyliśmy ostatnią cegiełkę pod roczny wynik sprzedażowy, który pokazał zdolność naszej sieci do wypracowania coraz lepszych efektów – mówi Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska. – Jednocześnie nasza sieć, choć cały czas mniejsza niż przed rokiem, stopniowo odbudowuje swoje rozmiary. W samym grudniu dołączyły do niej dwie nowe restauracje – dodaje.

Konsumenci ostrożni

Choć z miesiąca na miesiąc tempo wzrostu cen wyhamowuje, to jednak jest zdecydowanie za wcześnie, by odtrąbić koniec spowolnienia w gospodarce. Tym samym plany związane z wydatkami gospodarstw domowych nadal trzeba rozpatrywać w cieniu znacznie wyższych cen niż w ostatnich latach, co dotyka większości sektorów.

– Żywność wskazywało jako jeden z pięciu głównych obszarów oszczędzania 28 proc. konsumentów. W przypadku rozrywki poza domem było to już 59 proc. – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający Consumer Panel Services GfK. – Ograniczanie korzystania z restauracji i gastronomii deklarowało 48 proc., a zmniejszenie wydatków na ubrania, buty i akcesoria 47 proc. To w tych obszarach konsumenci oszczędzali najbardziej, a racjonalizowanie wydatków deklaruje aż do dziś 91 proc. wszystkich nabywców – dodaje.

Analitycy firmy podkreślają, że presja cenowa z jednej strony dotykała konsumentów, którzy redukowali wydatki, a z drugiej strony nie ułatwiała prowadzenia biznesu w obliczu rosnących kosztów energii, produktów, najmu i utrzymania pracowników.

Do tego przez cały rok ponad 80 proc. konsumentów określało swój stan finansów jako bardzo trudny lub deklarowało, że dotknęła ich panująca drożyzna. Zmiany nadejdą, ale będą stopniowe, może już w drugim półroczu 2024 r.

W 2023 r. w Polsce w porównaniu z końcem 2022 r. przybyło 3,1 tys. nowych punktów gastronomicznych, co oznacza wzrost o 3,4 proc. Najwięcej w branży restauracyjnej, gdzie liczba nowych podmiotów wzrosła w 2023 r. o blisko 2 tys. W efekcie cały sektor liczy obecnie już ponad 95 tys. punktów – wynika z najnowszych danych wywiadowni Dun & Bradstreet Poland, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

– W ujęciu procentowym najszybciej rozwija się rynek ruchomych placówek gastronomicznych (wzrost o ponad 500), co daje 11,5 proc. wzrostu, i ogólna działalność gastronomiczna, przy wzroście liczby punktów o ponad 600, co daje ponad 14,2 proc. wzrost r./r. – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet Poland.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gastronomia
McDonald’s ruszył z nową kampanią. Nie skierował jej do klientów
Gastronomia
Dopłaty za sztućce, słońce i widok. Hiszpańskie pomysły na naciąganie gości
Gastronomia
McDonald’s: Ta gigantyczna awaria to nie nasza wina
Gastronomia
Wielka awaria w McDonald's. Zamknięte restauracje
Gastronomia
WcDonald’s trafi do McDonald’s. Na celowniku giganta fani anime