Chodzi o budowę, przebudowę i utrzymanie części dróg wojewódzkich w kujawsko-pomorskim (w rejonie Włocławka). Inwestycję zrealizuje Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, na podstawie wieloletniej umowy z partnerem prywatnym.
– Zrealizujemy inwestycję, w której nikt nie będzie pobierał myta od kierowców jeżdżących po naszych drogach wojewódzkich. Samorząd regionu pozostanie też właścicielem dróg – podkreślał wczoraj Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, podczas podpisania listu intencyjnego z Mariuszem Grendowiczem, prezesem Polskich Inwestycji Rozwojowych. Jak wskazał ten drugi, wartość inwestycji wyniesie ok. 400 mln zł.
– Szacowane zaangażowanie PIR na maksymalnie 20 lat wyniesie do 50 proc. kapitału lub do 50 proc. całkowitego długu projektu – wyliczał Grendowicz, dodając, że to de facto partner prywatny wybierze formę finansowania z PIR. Zadaniem partnera prywatnego, który zostanie wybrany w trybie dialogu konkurencyjnego, będzie budowa 11,7 km i przebudowa 76,7 km już istniejących dróg w latach 2015–2020 oraz utrzymanie 273 km w okresie 2015–2045. Partner prywatny będzie odpowiedzialny za zorganizowanie finansowania projektu, opracowanie jego dokumentacji, uzyskanie pozwoleń oraz koordynację i realizację robót budowlanych.
– To partner prywatny będzie zaciągał kredyty i je spłacał, a województwo będzie ponosiło ustaloną z góry, choć indeksowaną, opłatę za dostępność – tłumaczył Grendowicz. – Opłata za dostępność to dla nas jako regionu przymus potwierdzający, że zagwarantujemy pieniądze na drogi. To duża zmiana, bo – jak wiadomo – funkcjonujemy od budżetu do budżetu i jeśli są pilniejsze wydatki, to z modernizacji dróg rezygnujemy – podkreślał Całbecki.
Dziś urząd marszałkowski rozpocznie etap dialogu konkurencyjnego z pięcioma firmami. Są to: konsorcjum z udziałem Strabagu oraz firmy Plinfra, Utrzymanie Dróg Włocławek, Budimex i Mota-Engil Central Europe PPP.