Co prawda w okresie 2014–2020 Agencja będzie się zajmować głównie dzieleniem euro z programów: „Inteligentny rozwój" oraz „Polska wschodnia", o czym pisaliśmy we wcześniejszych odcinkach cyklu, będzie też jednak dysponować częścią pieniędzy z programu operacyjnego „Wiedza, edukacja, rozwój" (PO WER).
Zarządzanie firmami
Ponad połowa euro (46,9 mln) z PO WER trafi na działanie 2.2 „Wsparcie na rzecz zarządzania strategicznego przedsiębiorstw oraz budowy przewagi konkurencyjnej na rynku", z którego będą dotowane trzy typy projektów. Pierwszy to działania partnerów społecznych mające na celu opracowanie analizy potrzeb rozwojowych przedsiębiorców sektora MŚP, którzy nie posiadają planu lub strategii rozwoju. PARP chce podnieść świadomość przedsiębiorców w zakresie potrzeby inwestowania w rozwój kwalifikacji pracowników. Służyć ma temu identyfikacja potrzeb rozwojowych firm oraz przygotowanie propozycji planów rozwoju przy zaangażowaniu partnerów społecznych. Pomoc trafi do pojedynczych firm z sektora MŚP, jak również do grup firm, np. branż, klastrów.
Drugi to działania szkoleniowe i doradcze skierowane do MŚP w zakresie działania na rynku zamówień publicznych oraz realizacji strategii wejścia na zagraniczne rynki zamówień publicznych. Trzeci to działania szkoleniowe i doradcze dotyczące projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Badania jednoznacznie wskazują na niedobór kompetencji MŚP w obu tych obszarach. Przekłada się to na niższą liczbę kontraktów niż w przypadku dużych firm.
Z pieniędzy tych będą mogli skorzystać m.in. partnerzy społeczni, podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich i rozwoju gospodarczego. W przypadku pierwszego typu projektów PARP planuje konkursy na październik–grudzień br., w typie drugim na czerwiec–grudzień 2015 r., a w trzecim na czerwiec–sierpień 2016 r.
Dwa nowe rejestry
Druga z części PO WER, którą zajmie się PARP, to działanie 2.3 „Zapewnienie jakości i dostępności usług rozwojowych świadczonych na rzecz przedsiębiorstw i pracowników". Jak stwierdzono w Agencji, efektywny system wsparcia firm i pracowników powinien gwarantować powszechny dostęp do informacji na temat usług, a także zapewniać jednolite kryteria pomocy na terenie całego kraju.