Polisa z hipermarketu

TESCO chce oferować w swoich sklepach w Polsce pakiet usług finansowych. Brytyjska firma wynajęła już brokera, który pomaga w przygotowaniu tego projektu – dowiedziała się „Rz”

Aktualizacja: 02.05.2008 15:55 Publikacja: 02.05.2008 04:30

Polisa z hipermarketu

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

– Pracujemy nad projektem dotyczącym ubezpieczeń – przyznaje Przemysław Skory, rzecznik Tesco. – Ale jest za wcześnie na podawanie szczegółów – zastrzega.

W Wielkiej Brytanii Tesco Personal Finance (TPF) oferuje ponad dwadzieścia produktów finansowych: od rachunków oszczędnościowych i kart kredytowych po ubezpieczenia samochodowe czy polisy dla zwierząt domowych.

– Wejście supermarketów w segment usług finansowych jest nieuniknione – uważa Brian Richards, dyrektor CU Direct w Polsce. Jego zdaniem pytanie nie brzmi „czy”, ale kiedy Tesco zdecyduje się na ten krok w Polsce. Wyjaśnia, że w innych krajach rozwój sprzedaży polis czy usług finansowych przez sieci handlowe zawsze odbywał się niejako „na plecach” ubezpieczycieli proponujących usługę direct. W Polsce zaś w minionym roku nastąpił wysyp firm proponujących zakup polis przez telefon i Internet. Polacy wydają już na nie 300 mln zł rocznie.

Usługi finansowe chce oferować nam również Carrefour. Prezes Gilles Roudy w niedawnej rozmowie z „Rz” mówił tajemniczo, że firma pracuje nad całym pakietem usług, zarówno finansowych, jak i handlowych. Także on nie chciał na razie podawać żadnych szczegółów.

Czy wejście supermarketów z ofertą usług finansowych zrewolucjonizuje rynek w Polsce? Sława Cwalińska-Weychert, wiceprezes Link4, jest sceptyczna, podobnie jak jeden z brokerów ubezpieczeniowych, który chce pozostać anonimowy. Obydwoje wątpią, czy Polacy są gotowi po tradycyjnych zakupach stać w kolejce po coś tak abstrakcyjnego jak polisy. Jednak w Wielkiej Brytanii TPF, które jest spółką z Royal Bank of Scotland, w ciągu zaledwie ośmiu lat trafiło do piątki największych ubezpieczycieli komunikacyjnych. Firma jest na drugim miejscu w ubezpieczeniach zwierząt domowych, prowadzi ponad 5 milionów rachunków bankowych i ma 130 mln funtów rocznego zysku. Swój sukces zawdzięcza innowacyjnemu marketingowi i współpracy z firmą Dunnhumby (dziś Tesco ma już 84 proc. jej akcji). Specjalizuje się ona w analizie danych o klientach.

W 1995 roku obaj partnerzy wprowadzili karty lojalnościowe dla kupujących w Tesco. Zebrane na nich punkty można spieniężyć przy okazji kolejnych zakupów. Supermarket oferuje też wybranym klientom zniżkowe vouchery (np. ojcom małych dzieci, którzy rzadziej odwiedzają puby, przesyła zniżki na piwo; w ten sposób kupują oni również pieluchy, po które wcześniej chodzili do specjalistycznej sieci Mothercare). Rejestrując na kartach zakupy danego klienta, Tesco zdobywa wiedzę o jego zwyczajach i upodobaniach. A to pozwala perfekcyjnie trafić w moment, kiedy klient potrzebuje np. nowej polisy samochodowej i dostarczyć mu ją wraz z zamówionymi do domu zakupami. Większość oferowanych przez supermarkety usług finansowych naturalnie wiąże się z zakupami. Najpierw sklepy zaczęły proponować klientom karty kredytowe, drobne pożyczki i rachunki oszczędnościowe, a następnie przy zakupie jedzenia dla kotów – proste ubezpieczenie kosztów ich leczenia, a przy zakupie bikini – polisy podróżne. Dotychczas w Polsce ubezpieczenia sprzedawane były przez pośredników: agentów i brokerów. Od ponad roku ostro ruszyła oferta przez telefon i Internet. Specjaliści prognozują, że w ciągu pięciu lat 15 procent polis w Polsce będzie kupowanych w ten sposób.

—pm

– Pracujemy nad projektem dotyczącym ubezpieczeń – przyznaje Przemysław Skory, rzecznik Tesco. – Ale jest za wcześnie na podawanie szczegółów – zastrzega.

W Wielkiej Brytanii Tesco Personal Finance (TPF) oferuje ponad dwadzieścia produktów finansowych: od rachunków oszczędnościowych i kart kredytowych po ubezpieczenia samochodowe czy polisy dla zwierząt domowych.

Pozostało 90% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli