Pewniejsza kasa z Unii

Rząd doda inwestycje warte 6,6 mld zł do listy projektów kluczowych. Te zmiany mają przyspieszyć wykorzystanie wsparcia z Brukseli i złagodzić skutki kryzysu gospodarczego

Publikacja: 27.11.2008 01:52

Najważniejsze projekty transportowe, które mogą dostać unijne wsparcie

Najważniejsze projekty transportowe, które mogą dostać unijne wsparcie

Foto: Rzeczpospolita

Dojdzie do zmian na liście inwestycji transportowych priorytetowych dla gospodarki. Obecność na niej oznacza gwarancje, że projekt otrzyma unijne wsparcie, jeżeli zostanie zrealizowany na czas i zgodnie z prawem. Jedną z przyczyn planowanych zmian jest chęć wydania w przyszłym roku aż 21 mld zł unijnej pomocy. Według wstępnych szacunków przełoży się to na nawet półtoraprocentowy wzrost PKB i pomoże złagodzić skutki kryzysu gospodarczego w Polsce. Projektów – kandydatów z zakresu transportu jest 21, ich łączna wartość to 6,6 mld zł, dowiedziała się „Rz”.

Zagwarantowane dla nich unijne wsparcie ma wynieść 3 mld zł. Oznacza to, że więcej inwestycji, niż planowano, ma ruszyć już w 2009 roku.

[wyimek]Obecność na liście projektów kluczowych gwarantuje uzyskanie dotacji i ich wysokość. Zmiany oznaczają, że wiele inwestycji, na które wcześniej nie było pieniędzy, może ruszyć już w 2009 roku.[/wyimek]

Na nowej liście projektów mają się znaleźć najbardziej zaawansowane inwestycje, np. budowa czterech obwodnic, m.in. Serocka i Kraśnika. – W dwóch przypadkach przetarg już został ogłoszony, kolejne dwa zostaną ogłoszone do końca tego roku – mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na te cztery projekty chce ona uzyskać ok. 800 mln zł unijnego dofinansowania.

PKP ubiega się o prawie 95 mln zł na przebudowę dworca gdyńskiego. – Zrezygnowaliśmy jednak z dotacji na Dworzec Centralny w Warszawie – mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

Kolejne 740 mln zł ma zostać podzielone pomiędzy PKP InterCity i PKP Przewozy Regionalne na zakup taboru. Wcześniej miały ubiegać się o wsparcie w drodze konkursu, co znacznie opóźniłoby ten proces.

Powiększając listę projektów, Ministerstwo Infrastruktury nie dołożyło dodatkowych pieniędzy. – Zdecydowaliśmy się w ramach listy projektów kluczowych przyznać pieniądze, których podział był wcześniej planowany w trybie konkursowym, części pochodzi też z puli nierozdysponowanej, a wstępnie zarezerwowanej, np. na wzmocnienia dróg – mówi „Rz” Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister infrastruktury.

Zdaniem Tomasza Kaczora z Banku Gospodarstwa Krajowego fundusze unijne muszą pomóc polskiej gospodarce w kryzysie. – Ich wpływ na rozwój będzie większy niż w czasach koniunktury. Wypełnią bowiem lukę w finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych – wyjaśnia Kaczor. Dodaje, że osłabienie złotego wobec euro jest też korzystne. – Przy tej samej ilości euro mamy więcej środków – wyjaśnia.

To nie koniec zmian. – Stale monitorujemy wszystkie przedsięwzięcia. Jeśli opóźnienie sięga sześciu miesięcy – inwestycji grozi usunięcie z listy – wyjaśnia Janusz Mikuła, wiceminister rozwoju regionalnego. Weryfikacja ma nastąpić w czerwcu. – Wówczas będziemy mieć już tzw. krótką listę, tych projektów, które najszybciej uda nam się rozliczyć z Brukselą – mówi minister Wolińska-Bartkiewicz. Część projektów na pewno z niej spadnie. Do ponownego podziału będzie m.in. 941 mln zł dotacji zarezerwowanej na budowę autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia, którą ostatecznie buduje koncesjonariusz.

Problemem w realizacji tych zamierzeń mogą okazać się jak zwykle przewlekłe procedury. Projekty transportowe, których wartość przekracza 50 mln euro, musi zaakceptować Bruksela. – To trwa zwykle około sześciu miesięcy – wyjaśnia Janusz Mikuła. Prace mogą ruszyć po zaakceptowaniu dokumentacji przez Polskę. – Środki na ich realizację będą pochodzić z budżetu państwa – zaznacza Mikuła. Poniesione wydatki zwróci potem Unia.

Dojdzie do zmian na liście inwestycji transportowych priorytetowych dla gospodarki. Obecność na niej oznacza gwarancje, że projekt otrzyma unijne wsparcie, jeżeli zostanie zrealizowany na czas i zgodnie z prawem. Jedną z przyczyn planowanych zmian jest chęć wydania w przyszłym roku aż 21 mld zł unijnej pomocy. Według wstępnych szacunków przełoży się to na nawet półtoraprocentowy wzrost PKB i pomoże złagodzić skutki kryzysu gospodarczego w Polsce. Projektów – kandydatów z zakresu transportu jest 21, ich łączna wartość to 6,6 mld zł, dowiedziała się „Rz”.

Pozostało 84% artykułu
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu