- Przywiązywaliśmy dużą wagę do ochrony praw do własności intelektualnej. Wszelkie konflikty na tym tle związane z Expo należy rozwiązywać zgodnie z odpowiednimi ustawami - oświadczył na konferencji prasowej dyrektor Biura Koordynacyjnego Wystawy Światowej w Szanghaju, Hong Hao
Była to pierwsza oficjalna reakcja chińskich organizatorów tej ogromnej imprezy na pojawiające się podejrzenia i zarzuty o plagiat przy projektowaniu chińskiego pawilonu, maskotki Expo i oficjalnej pieśni tej wystawy.
Przed otwarciem Expo w ostatnią sobotę pojawiły się głosy kwestionujące oryginalność tych trzech elementów.
Gromy spadły przede wszystkim na architektów, którzy zaprojektowali pawilon Chin. „Korona Wschodu”, czerwona budowla o wyglądzie odwróconej piramidy jest kopią pawilonu Japonii architekta Tadao Ando na Expo 1992 w Sewilli- brzmiał główny zarzut. Niektórzy krytycy dodawali, że chiński pawilon przypomina też kanadyjski z Expo 1967 w Montrealu.
Kilku czołowych chińskich architektów wystąpiło w obronie czerwonego pawilonu. Tymczasem oba projekty: chiński teraz i japoński z Sewilli, czerpały z tradycyjnej chińskiej technologii budowlanej, kubełkowo- łukowej, którą przejęła również Japonia.