Branża handlowa w ostatnich latach zmienia się w błyskawicznym tempie. Obowiązujący jeszcze kilka lat temu sztywny podział na segmenty, jak hipermarkety czy dyskonty dzisiaj zupełnie się rozmywa. Dodatkowo z tradycyjnymi sieciami coraz mocniej konkurują firmy działające tylko w Internecie.
Z badania przeprowadzonego przez firmę doradztwa strategicznego OC&C w ośmiu krajach na próbie 25 tys. konsumentów wynika, że w aż sześciu spośród nich najlepiej oceniane są właśnie firmy internetowe. Króluje Amazon (wygrał m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech czy USA). W Polsce liderem zestawienia jest krajowe Allegro, a kolejne pozycje zajmują Ikea oraz Rossmann. Jednak dominacji segmentu internetowego w naszym kraju jeszcze nie widać w takiej skali jak na innych rynkach. W USA w pierwszej dziesiątce najlepiej ocenianych firm handlowych aż cztery to przedstawiciele e-commerce, w Niemczech, Francji czy Chinach jest ich po trzech. W Polsce poza Allegro, prowadzącym tylko e-sprzedaż, kolejną firmą z tego segmentu jest Merlin, sklasyfikowany na 12. pozycji.
– Do niedawna sieci detaliczne w Polsce wstrzemięźliwie podchodziły do otwierania e-sklepów. Ten rok wydaje się być jednak przełomowy. Poza dużymi sieciami spożywczymi, mamy już bowiem od niedawna pierwsze z branży elektronicznej czy odzieżowej – mówi Marek Zdziech, partner OC&C. – Polacy wpisują się zatem w światowy trend, choć nadal kierunek wytyczają liderzy w poszczególnych kategoriach. Większość firm przyjmuje raczej strategię „poczekamy, zobaczymy". Badania pokazują, że to błąd – zakupy w Internecie to trwały motor wzrostu, a nie chwilowa moda, na którą stać tylko najbogatszych – dodaje.
Jednak ostrożność widać. Ikea długo dystansowała się od rozpoczęcia e-sprzedaży. Testy takiego projektu trwają już w Niemczech i Wielkiej Brytanii. – Przed 2015 r. raczej nie wprowadzimy e-sklepu na polski rynek. Wciąż mamy duże plany budowy tradycyjnych sklepów – mówił „Rz" Mikael Ohlsson, prezes grupy IKEA.
W raporcie znalazły się także podrankingi. W kategorii „niskie ceny" wygrała Biedronka, jednak już w kolejnych pięciu (m.in. jakość obsługi, szerokość oferty) triumfowało Allegro. Jeśli chodzi o zaufanie do firmy, liderem jest Rossmann, zaś jakość oferowanych produktów: Alma Market. – Z pewnością ma to przełożenie na decyzje o miejscu dokonywania zakupów. Jednak lepiej odnosić wyniki do poszczególnych segmentów rynku i porównywać sieci, które realnie ze sobą konkurują – mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry.