Reklama
Rozwiń

Lasy Państwowe tną inwestycje drogowe, by wywiązać się z danin na rzecz fiskusa

Lasy Państwowe wpłaciły do kasy państwa pierwszą dwustumilionową ratę daniny, przeforsowanej na początku roku w Sejmie, przez rząd. W 2014 r. opłata wyniesie 800 mln zł. W przyszłym – fiskus skasuje drugie tyle.

Aktualizacja: 29.04.2014 17:28 Publikacja: 29.04.2014 14:23

Lasy Państwowe tną inwestycje drogowe, by wywiązać się z danin na rzecz fiskusa

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

- Mimo nadzwyczajnego, fiskalnego zobowiązania, nie ma zagrożenia dla płynności finansowej całej leśnej organizacji  - twierdzi Krzysztof Janeczko zastępca dyrektora generalnego Lasów Państwowych ds. ekonomicznych.

Po ekspresowej zmianie ustawy o lasach na początku 2014 roku  i wprowadzeniu obowiązku wpłacenia przez Lasy Państwowe do budżetu 1,6 mld zł w latach 2014 -15,  opozycja  grzmiała, że to skok na kasę i dewastacja planów leśnych inwestycji.  Minister środowiska Maciej Grabowski uspokajał, że wprowadzane ustawą daniny po 800 mln zł w dwóch kolejnych latach, a potem od 2016 r., obowiązek wnoszenia do kasy państwa corocznych opłat  w wysokości 2 proc. przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży drewna ( ok. 130 mln – 140 mln zł), nie zrujnują budżetu leśników. Pozwolą jedynie korporacji , która gospodaruje na 7, 2 mln hektarów leśnego majątku Skarbu Państwa ( to niemal jedna trzecia powierzchni kraju), podzielić się z państwem nadwyżkami.

Cięcie wydatków

W przyszłym roku nowela ustawy o lasach przewiduje możliwość obniżenia daniny, jeśli Lasy dotknęłaby nadzwyczajna  klęska lub kataklizm.  Przepisy umożliwiają przyznanie „ ulgi we wpłatach w trybie uchwały Rady Ministrów, na umotywowany wniosek ministra środowiska".

Danina od początku budziła  ostry opór  sejmowej opozycji i środowisk związanych z lasami. Ostrzegały  one, że uszczupli przede wszystkim fundusz leśny, w okresach koniunktury gromadzący rezerwy przeznaczone na inwestycje , zalesienia, gospodarkę związaną z urządzaniem lasu, małą retencję, rozbudowę infrastruktury drogowej.  Obawy  potwierdziły się, choć dzięki wyższym, w 2013 r., cenom drewna , samofinansujące się  LP  wypracowały w zeszłym roku  302 mln zł zysku, co trochę złagodziło skutek obecnego obowiązku  dzielenia się z fiskusem.

Mniej dróg

Bez wątpienia operacja wymusiła  jednak cięcia i zmiany wydatków leśnej korporacji. Zaplanowany, jeszcze w  końcu zeszłego roku,  miliardowy budżet inwestycyjny został zredukowany do 700 milionów. Z tej puli na budowę leśnych dróg pójdzie w 2014 r. jedynie 360 mln zł ( planowano co najmniej 600 mln zł).

– Przyjęliśmy zasadę, że wszystkie rozpoczęte budowy będą kontynuowane, wystartują też przedsięwzięcia przewidziane umowami  wynegocjowanymi po rozstrzygnięciu   przetargów – mówi dyrektor Janeczko.

Drogowe inwestycje, szczególnie duże w ostatnich latach, ucierpią, ale i tak  sporo udało się zmienić: tylko w 2013 roku  zbudowano 1,5 tys. kilometrów nowych, leśnych, utwardzonych dróg.

Ratowanie europejskich dotacji

Dyrektor Janeczko  twierdzi, że lasy nie stracą też unijnych dotacji  zdobytych w ostatnich latrach  przede wszystkim na małą, nizinną i górską retencję. Zaplanowane na ten rok budowy współfinansowane przez UE zostaną dokończone.  Pieniądze z UE to pokaźna kwota – to właśnie  fundusze  zdobyte w Brukseli, w ostatnich latach, pozwalały  LP gromadzić znaczące nadwyżki kapitału. Do tej pory unijne pieniądze (w sumie ok. 600 mln zł)     płynęły szerokim strumieniem, zwłaszcza na  proekologiczne inwestycje: budowanie tam, zbiorników, śluz, dojazdy przeciwpożarowe. –W przyszłości pula środków własnych, niezbędnych do współfinansowania unijnych  projektów, będzie zapewne niższa przewiduje   Krzysztof Janeczko.

Dzięki zwyżkującym cenom drewna ( metr tarcicy kosztuje obecnie średnio ok. 178 złotych) Lasy Państwowe planują w tym roku przychody  na poziomie 7,6 mld zł ( w 2013 r. było to 7,3 mld), Zaplanowano pozyskanie  prawie 37 mln m sześc. surowca. Ćwierć miliarda zł  z kasy LP powinno trafić w 2014 r do samorządów z tytułu podatków leśnych, częściowego CIT i podatków od środków transportu.

Finanse
Listy zastawne: klucz do tańszych kredytów mieszkaniowych?
Finanse
Otwarcie na dialog, czekanie na konkretne działania
Finanse
Putin gotowy na utratę zamrożonych aktywów. Już nie chce kupować boeingów
Finanse
Donald Trump wybiera nowego szefa Fed. Kandydat musi spełniać podstawowy warunek
Finanse
Holistyczne spojrzenie na inwestora