Uchwalona w lecie, z inicjatywy posłów PO nowela ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (pochodzącej z 2005 r.) ma służyć, jak głosi uzasadnienie, przebudowie dotychczasowego systemu finansowania kosztów nadzoru nad rynkiem kapitałowym, w którym główny ciężar kosztów ponoszą: Giełda Papierów Wartościowych SA i Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych SA.
Cel ustawy to odciążenie Giełdy i KDPW z kosztów nadzoru nad rynkiem kapitałowym. Ponadto zgodnie z ustawą Komisja Nadzoru Finansowego ma przedstawiać "Prezesowi Rady Ministrów coroczne sprawozdanie ze swojej działalności w terminie do dnia 31 lipca następnego roku". Sprawozdanie takie ma być jawne i obejmować "w szczególności zestawienie wszystkich poniesionych w roku budżetowym kosztów działalności Komisji i Urzędu".
"System finansowania KNF oparty o kontrybucje od GPW SA i KDPW SA był wprowadzany w diametralnie innych warunkach rynkowych i właścicielskich. W przypadku KDPW SA koszt tego nadzoru w roku 2014 sięga ponad 20 proc. rocznych kosztów działalności operacyjnej spółki, tworząc ogromną barierę dla rozwoju i konkurencyjności z innymi podmiotami w krajach UE i na świecie (na światowych rynkach poziom tejże opłaty wynosi zaledwie kilka procent)" - zaznaczono w uzasadnieniu.
"W obecnym kształcie system poboru opłat oderwany jest od przychodów poszczególnych podmiotów i od ich sytuacji finansowej. W praktyce generuje dla podmiotów obciążonych obowiązkiem opłat większe nakłady w czasach kryzysu z uwagi na brak alternatywnych źródeł finansowania" - przekonują autorzy noweli.
Z kolei, jak dodają, część podmiotów nadzorowanych, jak np. towarzystwa funduszy inwestycyjnych, "nie ponosi żadnych bezpośrednich stałych obciążeń finansowych związanych z kosztami tego nadzoru". "Jednorazowe opłaty, które ponoszą poszczególne podmioty, dotyczą bowiem tylko sytuacji, gdy dany podmiot występuje o zgodę, zezwolenie bądź inną czynność organu nadzoru i nie są one związane ani ze skalą, ani charakterem bieżącej działalności prowadzonej przez dany podmiot" - czytamy w uzasadnieniu.