Mają firmy zależne i nie tylko sprzedają swoje produkty w Europie Środkowej i Wschodniej, ale także próbują swoich sił na rynkach bardziej rozwiniętych i konkurencyjnych – w Europie Zachodniej, a nawet w Stanach Zjednoczonych. Jednocześnie często dostawcami polskich spółek są przedsiębiorstwa azjatyckie, co powoduje, że nasze firmy współpracują z kontrahentami pochodzącymi z krajów o różnych systemach walutowych, działającymi w odmiennych warunkach gospodarczych.
Jak w takiej sytuacji zapanować nad płatnościami i zarządzaniem gotówką? Z pomocą przychodzi cash management. To szerokie pojęcie – w jego obszarze banki oferują obecnie różnego rodzaju rozwiązania, które ułatwiają wykonywanie codziennych operacji finansowych, zwiększają efektywność zarządzania przepływami środków pieniężnych i służą optymalizacji kosztowej. Jedną z firm, które stosują to narzędzie w swojej międzynarodowej ekspansji, jest Amica, producent AGD (dwie trzecie przychodów grupy pochodzi z eksportu).
– Naszym głównym partnerem w obszarze cash managementu jest Deutsche Bank. Mamy spółki zagraniczne m.in. w Czechach, Niemczech, Hiszpanii, Rosji, na Ukrainie, prowadzimy też działalność transakcyjną w Chinach – i wszędzie tam wspiera nas Deutsche Bank, którego globalna obecność pozwala nam zapewnić jednolity system bankowości elektronicznej w każdym z tych krajów – mówi Małgorzata Teodorowicz-Gruchot, kierownik działu treasury w Amice.
Ujednolicenie bankowości elektronicznej bardzo upraszcza i przyspiesza wykonywanie wszelkich operacji finansowych, a to bardzo ważne w działalności międzynarodowej. – Technicznie wygląda to w ten sposób, że Amica jako spółka matka ma w Polsce swoją główną domenę bankowości elektronicznej, do której kolejno przyłączane są spółki zależne pracujące na takim samym systemie. Możemy na bieżąco weryfikować rachunki naszych zagranicznych spółek, a nawet wykonywać w ich imieniu operacje finansowe. To ważna funkcja z punktu widzenia efektywności zarządzania środkami pieniężnymi w grupie. Istotna przy wyborze banku jest też jego kompleksowa oferta cash management w danym kraju, do której należą m.in. obsługa gotówkowa, obsługa kart płatniczych, oferta produktowa, a także dostępność oddziałów banku – mówi Małgorzata Teodorowicz-Gruchot. Do tego dochodzi szeroka oferta rachunków walutowych, a co za tym idzie płatności i transakcji wymiany walut, m.in. w rublach czy juanach. To wszystko zapewnia w swojej ofercie Deutsche Bank, wspierając nasze spółki swoim doświadczeniem na wszystkich rynkach, na których obecna jest Amica.