Reklama
Rozwiń
Reklama

Cash management w ekspansji zagranicznej

Polskie przedsiębiorstwa już od kilku lat coraz śmielej poczynają sobie na rynkach zagranicznych.

Publikacja: 01.03.2016 20:00

Cash management w ekspansji zagranicznej

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

 

Mają firmy zależne i nie tylko sprzedają swoje produkty w Europie Środkowej i Wschodniej, ale także próbują swoich sił na rynkach bardziej rozwiniętych i konkurencyjnych – w Europie Zachodniej, a nawet w Stanach Zjednoczonych. Jednocześnie często dostawcami polskich spółek są przedsiębiorstwa azjatyckie, co powoduje, że nasze firmy współpracują z kontrahentami pochodzącymi z krajów o różnych systemach walutowych, działającymi w odmiennych warunkach gospodarczych.

Jak w takiej sytuacji zapanować nad płatnościami i zarządzaniem gotówką? Z pomocą przychodzi cash management. To szerokie pojęcie – w jego obszarze banki oferują obecnie różnego rodzaju rozwiązania, które ułatwiają wykonywanie codziennych operacji finansowych, zwiększają efektywność zarządzania przepływami środków pieniężnych i służą optymalizacji kosztowej. Jedną z firm, które stosują to narzędzie w swojej międzynarodowej ekspansji, jest Amica, producent AGD (dwie trzecie przychodów grupy pochodzi z eksportu).

– Naszym głównym partnerem w obszarze cash managementu jest Deutsche Bank. Mamy spółki zagraniczne m.in. w Czechach, Niemczech, Hiszpanii, Rosji, na Ukrainie, prowadzimy też działalność transakcyjną w Chinach – i wszędzie tam wspiera nas Deutsche Bank, którego globalna obecność pozwala nam zapewnić jednolity system bankowości elektronicznej w każdym z tych krajów – mówi Małgorzata Teodorowicz-Gruchot, kierownik działu treasury w Amice.

Ujednolicenie bankowości elektronicznej bardzo upraszcza i przyspiesza wykonywanie wszelkich operacji finansowych, a to bardzo ważne w działalności międzynarodowej. – Technicznie wygląda to w ten sposób, że Amica jako spółka matka ma w Polsce swoją główną domenę bankowości elektronicznej, do której kolejno przyłączane są spółki zależne pracujące na takim samym systemie. Możemy na bieżąco weryfikować rachunki naszych zagranicznych spółek, a nawet wykonywać w ich imieniu operacje finansowe. To ważna funkcja z punktu widzenia efektywności zarządzania środkami pieniężnymi w grupie. Istotna przy wyborze banku jest też jego kompleksowa oferta cash management w danym kraju, do której należą m.in. obsługa gotówkowa, obsługa kart płatniczych, oferta produktowa, a także dostępność oddziałów banku – mówi Małgorzata Teodorowicz-Gruchot. Do tego dochodzi szeroka oferta rachunków walutowych, a co za tym idzie płatności i transakcji wymiany walut, m.in. w rublach czy juanach. To wszystko zapewnia w swojej ofercie Deutsche Bank, wspierając nasze spółki swoim doświadczeniem na wszystkich rynkach, na których obecna jest Amica.

Reklama
Reklama

Ważną kwestią wymagającą podkreślenia jest to, że współpraca globalna Grupy Deutsche Bank i firmy Amica koordynowana jest z Polski. – Tu na miejscu mamy głównego opiekuna rachunków, z którym możemy załatwić wszystkie sprawy, także te dotyczące spółek zagranicznych, takie jak na przykład otwarcie nowych kont walutowych, uruchomienie dodatkowych instrumentów zarządzania płatnościami (polecenie zapłaty, FX4cash) itp. Oczywiście oprócz tego nasze spółki córki na miejscu mają też dostęp do lokalnych specjalistów odpowiedzialnych za rachunek i obsługę bieżącą – podkreśla szefowa działu treasury w Amice. Kolejną zaletą jest to, że pochodząca z Wronek firma może wspierać swoje spółki córki w zakresie pozyskiwania kredytów, gwarancji czy limitów walutowych również zarządzając tym procesem z Polski.

– Ponadto, jako długoletni i ważny klient dla Deutsche Bank w Polsce, możemy zapewnić swoim spółkom zagranicznym niezbędne finansowanie i obsługę bankową na atrakcyjnych warunkach – dodaje Małgorzata Teodorowicz-Gruchot. W pewien sposób są one preferencyjnie traktowane, bo czasami nie mogłyby być klientami banku na lokalnym rynku, na przykład z powodu niewielkiej skali albo początkowego etapu rozwoju – niektóre banki z rezerwą podchodzą do obsługi takich firm.

Materiał powstał we współpracy z Deutsche Bankiem

Opinia

dr Wojciech Szumielewicz, dyrektor departamentu Cash Management Corporates w Deutsche Bank Polska

Deutsche Bank w zakresie szeroko pojętej bankowości transakcyjnej, w tym cash managementu, kieruje swoje usługi przede wszystkim do grup działających na skalę międzynarodową. Na polskim rynku także staramy się wyszukiwać i wspierać przedsiębiorstwa, które odważnie rozwijają swoją działalność zagraniczną. Chętnie dzielimy się z nimi naszym doświadczeniem. Międzynarodowy cash management wymaga zupełnie innego podejścia, niż ma to miejsce w przypadku działalności tylko na skalę lokalną, a co za tym idzie, także dużo bardziej zaawansowanych rozwiązań i systemów. W naszym przypadku dotyczy to już samej dokumentacji otwarcia rachunku i bankowości elektronicznej, jednolitej dla wszystkich krajów, w których jesteśmy obecni. Podobnie w przypadku systemu bankowości elektronicznej, wspólnego dla wszystkich spółek z grupy i rynków, na których działają. Kolejnym rozwiązaniem, które należy wyróżnić, jest cash pooling, pozwalający klientom optymalizować zarządzanie płynnością w zagranicznych spółkach. Kluczem jest rozbudowana sieć geograficzna, wsparta przez wymienione rozwiązania i systemy, ale i poprzez efektywną organizację współpracy z klientem. Jako opiekunowie polskich klientów jesteśmy ich reprezentantami w całej Grupie Deutsche Bank. Pomagamy nawiązać współpracę między naszymi klientami a oddziałami DB w innych krajach, ale także często, dzięki dobrej komunikacji wewnętrznej, jesteśmy włączani w rozwiązywanie kwestii bieżących.

Finanse
Odblokować energetyczne inwestycje
Finanse
Grono rynkowych guru jest szerokie, a jego granice cały czas się poszerzają
Finanse
Era AI to dla nas być albo nie być
Materiał Partnera
Warto skorzystać z nowoczesnych form finansowania aut dostawczych
Finanse
Zmiana w Radzie Polityki Pieniężnej. Nowy członek wyznaczony przez prezydenta
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama