Finansowanie, najlepiej ze środków unijnych, oraz transfer wiedzy to najważniejsze czynniki mogące wspierać zakładanie własnych firm – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie fundacji Polska Przedsiębiorcza.
– Chęci do biznesu mamy sporo, ale obawy przed założeniem firmy są jeszcze większe. Tym bardziej że rzadko mamy zachęty w najbliższym otoczeniu. Szkolne zajęcia z przedsiębiorczości niewiele dają, a rodzice, którzy też z reguły wolą pracę na etacie, powtarzają dzieciom, że powinny się skupić na nauce, a nie myśleć o zarabianiu pieniędzy – mówi Jacek Aleksandrowicz, wiceprezes fundacji Polska Przedsiębiorcza.
Zdaniem Aleksandrowicza, choć biurokracja faktycznie utrudnia życie przedsiębiorców, to przed założeniem firm Polaków powstrzymują przede wszystkim bariery mentalne. W ich przezwyciężeniu pomagają zachęty, przede wszystkim te związane z finansami, co potwierdzają tysiące chętnych zabiegających o bezzwrotne dotacje z urzędów pracy na założenie działalności gospodarczej (według ostatnich dostępnych danych w I połowie 2009 powstało dzięki nim 22,7 tys. nowych firm) czy dofinansowanie z różnych programów Unii Europejskiej. Jak szacuje Ministerstwo Pracy, w zeszłym roku na założenie własnej firmy zdecydowało się 65 tys. bezrobotnych – 15 tys. więcej niż rok wcześniej, ale i tak niewiele przy ok. 2 milionach Polaków zarejestrowanych w urzędach pracy.
Największe potrzeby początkujących przedsiębiorców to – według badania Millward Brown SMG/KRC – właśnie łatwo dostępne finansowanie, przyczyn za najbardziej przyjazne uważają to z UE oraz z urzędów pracy. Na kolejnych miejscach znalazły się potrzeby związane z wiedzą, czyli szkolenia oraz pomoc mentorów i doradców.
– To potwierdza nasze obserwacje, że przede wszystkim z braku wiedzy wynikają obawy przed startem w biznesie – podkreśla Grzegorz Święch, dyrektor generalny AIP Group oraz Fundacji AIP. Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości wspierają działalność biznesową wśród ludzi do 30. roku życia, nie tylko studentów. Jak dodaje, brak wiedzy dotyczy nie tylko know-how związanego z prowadzeniem firmy, ale też możliwością zdobycia finansowania czy wreszcie wsparcia kapitałowo-doradczego.