Małe szanse na polski Microsoft

Tylko 27 proc. małych i średnich firm planuje wprowadzić innowacyjne rozwiązania – uważa PARP

Publikacja: 22.11.2010 02:32

Małe szanse na polski Microsoft

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Nowatorstwem na miarę Europy lub świata są tylko dwie na 100 innowacji wprowadzonych w ostatnich latach w polskich firmach. Zdecydowana większość, bo osiem na dziesięć z nich, to nowinki na poziomie przedsiębiorstwa albo branży – informuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Według raportu, który bada zależność pozycji konkurencyjnej firm od wykształcenia ich pracowników, w ostatnich trzech latach (2007 – 2009) ponad dwie piąte małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce wprowadziły jakąś innowację. Najczęściej decydowały się na to firmy średniej wielkości – 52 proc. z nich mogło się pochwalić nowatorskim przedsięwzięciem.

[wyimek]27 pozycja to miejsce Polski w rankingu innowacyjności państw UE[/wyimek]

To wyraźnie lepszy wynik niż ten pokazany w ostatniej analizie Eurostatu, w której (według danych z 2008 roku) Polska uplasowała się na szarym końcu wśród 27 państw UE pod względem innowacyjności. Podczas gdy w całej Unii 52 proc. firm wprowadziło w latach 2006 – 2008 jakieś nowatorskie przedsięwzięcie, u nas ten odsetek wyniósł tylko 28 proc. (mniej miała tylko Łotwa, bo 24 proc.).

Skąd ta różnica? Przy podobnej metodologii jednym z powodów może być badany okres.

– Inwestycje w innowacje są cykliczne – firmy potrzebują potem trochę czasu, by się odbudować kapitałowo – mówi Małgorzata Krzysztoszek, ekspert PKPP Lewiatan, która od ośmiu lat prowadzi badania nad innowacyjnością polskich firm. Według niej, choć większość z nich wciąż uważa, że wprowadzanie zmiany to przede wszystkim koszty, to rozumienie potrzeby innowacji jest dziś dużo większe niż dawniej.

Przekonują się do nich firmy nie tylko z „nowoczesnych” branż, jak IT, ale też z tych uważanych za tradycyjne, jak przemysł tekstylny czy kosmetyczny.

– W innowacyjności krajowe firmy z naszej branży na pewno nie ustępują zachodnim koncernom. Nie mamy wprawdzie tak wielkich laboratoriów badawczych, ale w produktach jesteśmy w stanie wprowadzać innowacje sprawniej i szybciej – twierdzi Henryk Orfinger, prezes Polskiego Związku Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej i szef rodzinnej spółki Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, która zajęła wysokie 11. miejsce w rankingu innowacyjnych firm z Listy 2000 „Rz”.

To jedna z nielicznych krajowych spółek, które mogą się pochwalić nowinkami na skalę światową. Firma ta jako pierwsza wprowadziła do kosmetyków folacynę, czyli kwas foliowy, a w tym roku była pionierem kosmetyków, które chronią zakończenia chromosomów, czyli telomery (co opóźnia starzenie).

Jak wynika z badań PARP, innowacje małych i średnich przedsiębiorstw najczęściej wiążą się z inwestycjami w nowe maszyny i urządzenia (w 62 proc. firm). Prawie połowa mówi o wprowadzaniu nowatorskich wyrobów i usług (48 proc.), co trzecia – o wejściu na nowe rynki, a co czwarta deklaruje twarde innowacje związane z nowymi rozwiązaniami technologicznymi i know-how. – Chcąc utrzymać mocną markę, najlepiej jest wyprzedzać rynek. Co roku staramy się wprowadzać coś nowego – podkreśla Jan Kopytek, współwłaściciel spółki Ferax (marka Gatta), który wśród nowości wymienia rajstopy z nielecącymi oczkami i podkoszulki z tkaniny ułatwiającej utrzymanie świeżości.

Badania wykazują, że firmy, które zainwestowały w innowacje i odczuły ich pozytywne skutki, zwykle są dużo bardziej skłonne do podejmowania kolejnego ryzyka – podkreśla ekspert PKPP Lewiatan.

Jednak według raportu PARP tylko 27,5 proc. firm planuje innowacje w perspektywie najbliższego roku. Jak uważa Małgorzata Krzysztoszek, zanim firmy podejmą takie ryzyko, muszą mieć pewność, że kryzys gospodarczy już minął. Brak wystarczającego popytu na nowatorskie rozwiązania jest jedną z barier w rozwoju innowacji w Polsce.

– Nasz poziom dochodów sprawia, że szukamy tanich, a nie innowacyjnych produktów – dodaje ekspertka PKPP Lewiatan.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.blaszczak@rp.pl]a.blaszczak@rp.pl[/mail][/i]

Nowatorstwem na miarę Europy lub świata są tylko dwie na 100 innowacji wprowadzonych w ostatnich latach w polskich firmach. Zdecydowana większość, bo osiem na dziesięć z nich, to nowinki na poziomie przedsiębiorstwa albo branży – informuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Według raportu, który bada zależność pozycji konkurencyjnej firm od wykształcenia ich pracowników, w ostatnich trzech latach (2007 – 2009) ponad dwie piąte małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce wprowadziły jakąś innowację. Najczęściej decydowały się na to firmy średniej wielkości – 52 proc. z nich mogło się pochwalić nowatorskim przedsięwzięciem.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje