Rusza rewitalziacja polskich torów

Rewitalizacje szlaków kolejowych w ramach rządowego programu potrwają do końca 2014 roku

Publikacja: 31.10.2012 04:15

Rusza rewitalziacja polskich torów

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Kiedy Bruksela w kwietniu tego roku nie zgodziła się na przesunięcie unijnych dotacji z kolei na drogi, a dała zielone światło na finansowanie z unijnych dotacji inwestycji przywracających pierwotne parametry szlaków kolejowych, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiła dziewięć projektów wartych 2,4 mld zł.

Po zakończeniu prac prędkość na wybranych liniach może wzrosnąć z ok. 30–40 km/h do 100–110 km/h.

Jak informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, realizacja projektów jest przewidziana do końca 2014 roku, tak by zdążyć je rozliczyć w roku 2015. – Odcinki, które zostały przeznaczone do rewitalizacji stanowią uzupełnienie i wydłużenie modernizowanych linii, tworząc rozszerzoną sieć linii o wysokich parametrach technicznych pozwalających na szybką jazdę – mówi Maciej Dutkiewicz.

Osiem projektów wartych ok. 2,2 mld zł jest już realizowanych lub znajduje się na etapie postępowania przetargowego. Jak podkreśla PKP PLK, projekty są uruchamiane w krótkim czasie ze względu na uproszczone procedury środowiskowe i budowlane.

Spółka do realizacji wybiera głównie inwestycje nieprzebiegające przez obszary Natura 2000, wówczas nie trzeba sporządzać czasochłonnych dokumentów, m.in. ocen ich oddziaływania na środowisko.

Do ogłoszenia został jeszcze jeden przetarg z puli projektów rewitalizacyjnych – to wart ok. 240 mln zł projekt przejazdowy obejmujący przebudowę 231 rozjazdów kolejowych w całym kraju. Ma się to przyczynić do likwidacji ograniczeń prędkości, które obecnie wynoszą ok. 20 km/h.

Pierwszym projektem, którego realizacja już ruszyła, jest remont torów między Toruniem a Bydgoszczą. Prace na ok. 50-km odcinku, które ruszyły w piątek, mają zakończyć się po 18 miesiącach. Wówczas podróż z Torunia do Bydgoszczy będzie trwać do 35 minut. Kontrakt wart ok. 198,8 mln zł realizuje firma PORR.

Oferty w przetargu na odnowienie fragmentu torów między Gliwicami a Opolem zostaną otwarte 26 listopada. Mowa o szacowanym na ok. 230 mln zł kontrakcie na odnowę 35-km odcinka torów na odcinku Błotnica Strzelecka–Opole-Groszowice. Głównym kryterium wyboru jest cena.

Pod koniec września otwarto oferty złożone w innych przetargach na rewitalizację linii z dotacji unijnych. To m.in. kontrakt na zaprojektowanie i rewitalizację 40-kilometrowego odcinka linii kolejowej z Torunia do Malborka na odcinku z Chełmży do Grudziądza. Tu wpłynęło dziewięć ofert, o kontrakty będzie walczyć dziewięć firm. Ich oferty są warte od 88 do 125 milionów złotych.

Kilka dni później otwarto oferty w przetargu na rewitalizację odcinka Inowrocław–Jabłonowo Pomorskie. O kontrakt ubiegało się ośmiu chętnych. Ceny wahają się od 247,9 mln zł do 348,5 mln zł, przy kosztorysie na poziomie 283,8 mln zł.

Do końca roku PKP PLK planuje ogłosić jeszcze przetargi na prace warte ok. 2 mld zł. To m.in. modernizacja torów na trasie Warszawa Okęcie – czy przetarg na modernizację połączenia kolejowego na krakowskie lotnisko Balice. W przetargach startuje nawet do 20 chętnych.

Kiedy Bruksela w kwietniu tego roku nie zgodziła się na przesunięcie unijnych dotacji z kolei na drogi, a dała zielone światło na finansowanie z unijnych dotacji inwestycji przywracających pierwotne parametry szlaków kolejowych, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiła dziewięć projektów wartych 2,4 mld zł.

Po zakończeniu prac prędkość na wybranych liniach może wzrosnąć z ok. 30–40 km/h do 100–110 km/h.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Prognozy „Parkietu”.
Jak oszczędzać i inwestować w czasach spadających stóp procentowych?
Finanse
Czego może nas nauczyć Warren Buffett?
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej