Kiedy Bruksela w kwietniu tego roku nie zgodziła się na przesunięcie unijnych dotacji z kolei na drogi, a dała zielone światło na finansowanie z unijnych dotacji inwestycji przywracających pierwotne parametry szlaków kolejowych, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiła dziewięć projektów wartych 2,4 mld zł.
Po zakończeniu prac prędkość na wybranych liniach może wzrosnąć z ok. 30–40 km/h do 100–110 km/h.
Jak informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, realizacja projektów jest przewidziana do końca 2014 roku, tak by zdążyć je rozliczyć w roku 2015. – Odcinki, które zostały przeznaczone do rewitalizacji stanowią uzupełnienie i wydłużenie modernizowanych linii, tworząc rozszerzoną sieć linii o wysokich parametrach technicznych pozwalających na szybką jazdę – mówi Maciej Dutkiewicz.
Osiem projektów wartych ok. 2,2 mld zł jest już realizowanych lub znajduje się na etapie postępowania przetargowego. Jak podkreśla PKP PLK, projekty są uruchamiane w krótkim czasie ze względu na uproszczone procedury środowiskowe i budowlane.
Spółka do realizacji wybiera głównie inwestycje nieprzebiegające przez obszary Natura 2000, wówczas nie trzeba sporządzać czasochłonnych dokumentów, m.in. ocen ich oddziaływania na środowisko.