Przybywa płatnych dróg

Od stycznia sieć płatnych tras zwiększy się o kolejne 139 km. Z e-myta do kasy państwa wpłynęło już około 1,23 mld zł.

Publikacja: 28.11.2012 02:42

Warszawski odcinek trasy S8 Modlińska - Marki będzie płatny od 12 stycznia

Warszawski odcinek trasy S8 Modlińska - Marki będzie płatny od 12 stycznia

Foto: Fotorzepa

Na przyszły rok zaplanowano cztery rozszerzenia sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat. W sumie mają kosztować ok. 234 mln zł. Wpływy do Skarbu Państwa z opłat tylko w całym 2012 r. mają przekroczyć 1,04 mld zł. Od przyszłego roku system ma zacząć na siebie zarabiać. Wpływy do KFD w 2013 r. z tytułu opłat pobieranych od kierowców mają wynieść ok. 1,88 mld zł.

Od 12 stycznia sieć płatnych dróg ma zostać rozszerzona w sumie o 139 km, m.in. o 83 km  autostrady A1 z Pyrzowic do Sośnicy, nowo wybudowany odcinek trasy S8 czy warszawski odcinek tej samej drogi na odcinku Modlińska – Marki.

Jak mówi Dorota Prochowicz, rzecznik viaTool, kolejne rozszerzenie sieci płatnych dróg zaplanowano na 30 marca 2013 r. Wówczas kierowcy będą płacić za korzystanie z kolejnych 160 km dróg i autostrad. Będzie to, jak wyjaśnia Dorota Prochowicz, m.in. obwodnica Elbląga w ciągu drogi ekspresowej S7, 94 km trasy S8 na odcinku Piotrków Trybunalski – Radziejowice czy fragment drogi krajowej nr 79 z Jaworzna do Modlniczki.

Zaplanowane na styczeń przyszłego roku rozszerzenie będzie drugim od czasu uruchomienia w lipcu 2011 r. systemu elektronicznego poboru opłat na polskich drogach. Wówczas system objął ok. 580 km autostrad, ok. 554 km tras ekspresowych i kolejnych 432 km dróg krajowych. Rok później, w lipcu 2012 r., dołączono do niego kolejne ok. 320 km tras szybkiego ruchu – głównie odcinków równoległych do autostrad płatnych, z których po wprowadzeniu poboru opłat uciekali kierowcy.

Jak zapowiada GDDKiA,   elektronicznym systemem poboru opłat będą sukcesywnie obejmowane wszystkie nowo powstające autostrady, trasy ekspresowe i wybrane drogi krajowe. Docelowo e-myto ma obowiązywać na drogach o łącznej długości 9,1 tys. km. Jak do tej pory viaToll wydał w sumie ponad 1 mln vaiboxów, przenośnych urządzeń do monitorowania korzystania z płatnych odcinków dróg. W systemie zarejestrowało się 315 tys. podmiotów.

E-myto jest obowiązkowe dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony. Od czerwca 2012 r. mogą do systemu przystąpić kierowcy aut osobowych. Płacą tylko za korzystanie z autostrad.

Na przyszły rok zaplanowano cztery rozszerzenia sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat. W sumie mają kosztować ok. 234 mln zł. Wpływy do Skarbu Państwa z opłat tylko w całym 2012 r. mają przekroczyć 1,04 mld zł. Od przyszłego roku system ma zacząć na siebie zarabiać. Wpływy do KFD w 2013 r. z tytułu opłat pobieranych od kierowców mają wynieść ok. 1,88 mld zł.

Od 12 stycznia sieć płatnych dróg ma zostać rozszerzona w sumie o 139 km, m.in. o 83 km  autostrady A1 z Pyrzowic do Sośnicy, nowo wybudowany odcinek trasy S8 czy warszawski odcinek tej samej drogi na odcinku Modlińska – Marki.

Finanse
Szefowa EBC rozważa wcześniejsze opuszczenie stanowiska
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Finanse
Niemcy są największym wierzycielem. Przegoniły Japonię
Prognozy „Parkietu”.
Jak oszczędzać i inwestować w czasach spadających stóp procentowych?
Finanse
Czego może nas nauczyć Warren Buffett?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont