Przybywa płatnych dróg

Od stycznia sieć płatnych tras zwiększy się o kolejne 139 km. Z e-myta do kasy państwa wpłynęło już około 1,23 mld zł.

Publikacja: 28.11.2012 02:42

Warszawski odcinek trasy S8 Modlińska - Marki będzie płatny od 12 stycznia

Warszawski odcinek trasy S8 Modlińska - Marki będzie płatny od 12 stycznia

Foto: Fotorzepa

Na przyszły rok zaplanowano cztery rozszerzenia sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat. W sumie mają kosztować ok. 234 mln zł. Wpływy do Skarbu Państwa z opłat tylko w całym 2012 r. mają przekroczyć 1,04 mld zł. Od przyszłego roku system ma zacząć na siebie zarabiać. Wpływy do KFD w 2013 r. z tytułu opłat pobieranych od kierowców mają wynieść ok. 1,88 mld zł.

Od 12 stycznia sieć płatnych dróg ma zostać rozszerzona w sumie o 139 km, m.in. o 83 km  autostrady A1 z Pyrzowic do Sośnicy, nowo wybudowany odcinek trasy S8 czy warszawski odcinek tej samej drogi na odcinku Modlińska – Marki.

Jak mówi Dorota Prochowicz, rzecznik viaTool, kolejne rozszerzenie sieci płatnych dróg zaplanowano na 30 marca 2013 r. Wówczas kierowcy będą płacić za korzystanie z kolejnych 160 km dróg i autostrad. Będzie to, jak wyjaśnia Dorota Prochowicz, m.in. obwodnica Elbląga w ciągu drogi ekspresowej S7, 94 km trasy S8 na odcinku Piotrków Trybunalski – Radziejowice czy fragment drogi krajowej nr 79 z Jaworzna do Modlniczki.

Zaplanowane na styczeń przyszłego roku rozszerzenie będzie drugim od czasu uruchomienia w lipcu 2011 r. systemu elektronicznego poboru opłat na polskich drogach. Wówczas system objął ok. 580 km autostrad, ok. 554 km tras ekspresowych i kolejnych 432 km dróg krajowych. Rok później, w lipcu 2012 r., dołączono do niego kolejne ok. 320 km tras szybkiego ruchu – głównie odcinków równoległych do autostrad płatnych, z których po wprowadzeniu poboru opłat uciekali kierowcy.

Jak zapowiada GDDKiA,   elektronicznym systemem poboru opłat będą sukcesywnie obejmowane wszystkie nowo powstające autostrady, trasy ekspresowe i wybrane drogi krajowe. Docelowo e-myto ma obowiązywać na drogach o łącznej długości 9,1 tys. km. Jak do tej pory viaToll wydał w sumie ponad 1 mln vaiboxów, przenośnych urządzeń do monitorowania korzystania z płatnych odcinków dróg. W systemie zarejestrowało się 315 tys. podmiotów.

E-myto jest obowiązkowe dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony. Od czerwca 2012 r. mogą do systemu przystąpić kierowcy aut osobowych. Płacą tylko za korzystanie z autostrad.

Na przyszły rok zaplanowano cztery rozszerzenia sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat. W sumie mają kosztować ok. 234 mln zł. Wpływy do Skarbu Państwa z opłat tylko w całym 2012 r. mają przekroczyć 1,04 mld zł. Od przyszłego roku system ma zacząć na siebie zarabiać. Wpływy do KFD w 2013 r. z tytułu opłat pobieranych od kierowców mają wynieść ok. 1,88 mld zł.

Od 12 stycznia sieć płatnych dróg ma zostać rozszerzona w sumie o 139 km, m.in. o 83 km  autostrady A1 z Pyrzowic do Sośnicy, nowo wybudowany odcinek trasy S8 czy warszawski odcinek tej samej drogi na odcinku Modlińska – Marki.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu