Reklama

PKP?PLK? szuka chetnych na dokończenie prac

Jeszcze w tym roku PKP PLK ma ogłosić przetargi na dokończenie inwestycji kolejowych po wykonawcach, z którymi zerwano umowy.

Publikacja: 28.11.2012 02:57

Jak mówił Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK, część inwestycji realizowanych przez spółkę jest obarczona ryzykiem. To m.in. efekt walki cenowej o kontrakty na etapie składania ofert w przetargach. Część wykonawców nie zdołała dokończyć już rozpoczętych prac. Mowa m.in. o inwestycji budowy Lokalnego Centrum Sterowania Ciechanów, które rozpoczął Mostostal Białystok, i inwestycji w podwarszawskim Legionowie, rozpoczętej przez Budus.

Wciąż nie wiadomo, czy zlecenie uda się zrealizować firmie PNI, którą w ubiegłym roku kupił Budimex. Ta spółka, która modernizuje m.in. tory z Wrocławia do Poznania i między Łodzią a Warszawą, znajduje się w upadłości układowej.

Mostostal Białystok budował w sumie osiem wiaduktów i drogę równoległą na obszarze LCS Ciechanów. Umowy z wykonawcą rozwiązała PKP PLK. Jak mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK, powodem był m.in. fakt, że wykonawca mimo licznych wezwań do wykonania zadania zgodnie z harmonogramem, nie zastosował się do uwag i wcześniejszych ustaleń. Dalsza współpraca nie dawała perspektyw na zakończenie zadania w terminie.

Jedne z kontraktów na budowę wart był ponad 26,3 mln zł. Prace miały zakończyć się 8 grudnia, obecnie są zaawansowane w ok. 5,6 proc., a zgodnie z harmonogramem powinno zostać wykonanych ponad 66 proc. robót.

25,5 mld zł ma wydać na inwestycje PKP?PLK?do 2015 roku, głównie w ramach dotacji UE

Reklama
Reklama

Kolejna umowa opiewała na 55,85 mln zł. Tu termin zakończenia prac przewidziany był na marzec 2013 roku. Do momentu rozwiązania umowy wykonawca zrealizował 5,6 proc. przewidzianych umową prac, a powinien 57 proc.

Kolejna inwestycja, na dokończenie której PKP PLK musi znaleźć nowych wykonawców, to budowa wiaduktu w Legionowie, wchodząca w zakres modernizacji torów z Warszawy do Gdyni. Umowę wypowiedziano, gdy Budus, który realizował inwestycję, złożył wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej. Do dokończenia jest ok. 60 proc. prac. Trwają rozmowy z PNI w sprawie dokończenia przedsięwzięcia.

Opóźnienia są o tyle groźne, że inwestycje są finansowane z dotacji unijnych. Jeżeli nie zdążymy zrealizować prac, możemy stracić unijne wsparcie.

Jak mówił Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK, część inwestycji realizowanych przez spółkę jest obarczona ryzykiem. To m.in. efekt walki cenowej o kontrakty na etapie składania ofert w przetargach. Część wykonawców nie zdołała dokończyć już rozpoczętych prac. Mowa m.in. o inwestycji budowy Lokalnego Centrum Sterowania Ciechanów, które rozpoczął Mostostal Białystok, i inwestycji w podwarszawskim Legionowie, rozpoczętej przez Budus.

Wciąż nie wiadomo, czy zlecenie uda się zrealizować firmie PNI, którą w ubiegłym roku kupił Budimex. Ta spółka, która modernizuje m.in. tory z Wrocławia do Poznania i między Łodzią a Warszawą, znajduje się w upadłości układowej.

Reklama
Finanse
„Luka” w PPK, czyli niewielki zysk dzisiaj, wielka strata w przyszłości
Finanse
Zderegulować obawy przed IPO. Jak przywrócić giełdę polskim firmom
Finanse
Bruksela zablokowała najważniejszy fundusz Putina. Kieruje nim były obywatel Ukrainy
Finanse
Członek Fed wzywa do obniżki stóp. Media typują go na następcę Jerome’a Powella
Finanse
Donald Trump twierdzi, że nie planuje zwolnić szefa Fed, Jerome’a Powella
Reklama
Reklama