Firmy zajmujące się wynajmem samochodów (car fleet management, w skrócie CFM) świadczą usługi w różnym zakresie. Pierwszy rodzaj usług to wynajem długoterminowy, czyli full service leasing. Jest to finansowanie pojazdów z kompleksowym pakietem usług pozafinansowych. Kolejna usługa to leasing operacyjny z serwisem, a więc finansowanie połączone z kilkoma wybranymi usługami, na przykład z serwisowaniem aut. Trzecim produktem jest zarządzanie flotą. Korzystają z niego przedsiębiorstwa zainteresowane przekazaniem zewnętrznej firmie wyłącznie obsługi administracyjnej.
Jak mówi Dariusz Tucharz, dyrektor Pionu Car Fleet Management BRE Leasing, obecnie usługi wynajmu długoterminowego (full service leasing) są na tle sektora usług leasingowych w Polsce najbardziej dynamicznym segmentem. W poprzednich latach głównym źródłem pozyskania pojazdów do flot był klasyczny leasing.
– Z roku na rok usługi CFM zyskują coraz szersze grono odbiorców. Każdy z użytkowników pojazdów wie, jak dużo elementów jest związanych z jego posiadaniem. Począwszy od zakupu auta, przeglądów serwisowych, zakupu i wymiany opon, ubezpieczenia, likwidacji szkód, a na standardowym tankowaniu paliwa kończąc. Po co więc zawracać sobie głowę tymi wszystkimi elementami, skoro ktoś może to zrobić za nas szybciej i znacznie taniej? Outsourcing, który jest standardem dla dużych spółek, zaczyna się cieszyć dużym zainteresowaniem firm z sektora MSP – mówi Marcin Wasilewski, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży flotowej w Raiffeisen-Leasing Polska.
Paweł Pach, prezes PKO Leasing, mówi, że wynajem długoterminowy to dobry produkt na czasy spowolnienia gospodarczego, ponieważ pozwala redukować koszty związane z obsługą flot samochodowych.
– Produkt CFM nie jest niczym innym niż odpowiednio sparametryzowaną umową leasingu z dodatkową umową serwisową, opisującą zakres zarządzania pojazdami przez firmę flotową – mówi Daniel Trzaskowski, dyrektor Departamentu Finansowania i Zarządzania Flotą Volkswagen Leasing Polska.