Usługa wymiany walut online dla przedsiębiorstw jest szerzej dostępna w Polsce dopiero od niecałych czterech lat. Ten szybki i wygodny sposób przeprowadzania transakcji walutowych swoim klientom korporacyjnym proponują takie banki, jak m.in.: Alior Bank, BRE Bank, BNP Paribas, BGŻ, BPH, Citi Handlowy, Millennium, PKO BP czy Raiffeisen Polbank. Wcześniej firmy kupowały walutę, korzystając wyłącznie z usług dilera walutowego. Teraz mają dodatkową możliwość w postaci elektronicznej platformy. Z tego rozwiązania korzystają głównie mniejsze firmy, które prowadzą rozliczenia z zagranicznymi kontrahentami lub spłacają kredyty zaciągnięte w obcych walutach, np. w euro.
Liczba użytkowników z roku na rok szybko rośnie. Przykładowo z platformy R-Dealer Raiffeisen Polbanku korzysta już 24 tys. użytkowników, a z iBRE FX należącej do BRE Banku ok. 12 tys.
Różne rodzaje transakcji
Rosnące zainteresowanie tym sposobem zakupu walut wynika z kilku powodów. Po pierwsze, firmy mogą kupić lub sprzedać walutę po korzystniejszym kursie niż w okienku bankowym czy kantorze, a po drugie – zakup waluty jest natychmiastowy. Poza tym na bieżąco można śledzić kursy walut, aby w odpowiednim momencie – kiedy cena będzie najkorzystniejsza – dokonać transakcji. Użytkownicy platform z reguły mogą składać zlecenia z limitem ceny, które pozwalają klientowi kupić walutę po cenie nie wyższej niż limit albo sprzedać po cenie nie niższej niż limit.
Natomiast jeśli kurs waluty w założonym czasie nie sięgnie limitu, to transakcja będzie anulowana.
Większość platform umożliwia przedsiębiorcom zawieranie również transakcji forward – czyli zakupu waluty w przyszłości (np. za 60 dni) po wcześniej ustalonym kursie. Dzięki tego typu operacjom firmy mogą zabezpieczać się przed ryzykiem kursowym. Transakcje zawierane są w ramach limitów transakcyjnych lub do wysokości środków na rachunku bieżącym.