Skromniejsze Święto Dziękczynienia w USA

Mimo niższych cen benzyny i rosnącej gospodarki wielu Amerykanów rezygnuje w tym roku z rodzinnych spotkań w przypadające w czwartek święto.

Publikacja: 26.11.2013 03:20

Skromniejsze Święto Dziękczynienia w USA

Foto: Bloomberg

Thanksgiving Day to tradycyjnie w USA czas największego w całym roku nasilenia podróży, a w poprzedzającą go środę z miejsca na miejsce przemieszcza się najwięcej ludzi. Święto spełnia społeczną rolę podobną do polskiej Wigilii – to tradycyjny czas spotkań i zjazdów rodzinnych.

Zachowania Amerykanów związane ze Świętem Dziękczynienia i następującym po nich tzw. czarnym piątkiem – początkiem wielkich świątecznych wyprzedaży – są uważnie śledzone przez analityków i ekonomistów. Od popytu wewnętrznego uzależnione jest ok. 70 proc. amerykańskiego PKB.

Z corocznego sondażu Automobilklubu Amerykańskiego (AAA) wynika, że w tym tygodniu w podróż na odległość ponad 50 mil (80 km) od miejsca zamieszkania wybierze się 43,4 mln mieszkańców USA. To 1,5 proc. mniej niż w ub.r., kiedy na drogi, dworce lotnicze i kolejowe udało się 44 mln osób. Aż 90 proc. podróżujących wsiądzie we własne auto, a pozostałych 10 proc. – do pociągów lub samolotów. Oznacza to, że w porównaniu z ubiegłym rokiem na drogi wyjedzie ponad pół miliona kierowców mniej.

Autorzy badań nie mają wątpliwości, co jest powodem. – Co prawda sytuacja gospodarcza się poprawia, ale ślamazarne tempo ożywienia zwiększa nastroje niepewności wśród konsumentów – uważa szef operacji bieżących AAA, Marshall L. Doney. – Ci, którzy wybierają się jednak w podróż, będą mogli liczyć na premię w postaci tańszej benzyny, której cena znalazła się na najniższym poziomie od świątecznego okresu 2010 r.

Tegoroczni podróżni przemierzą za to średnio większy dystans – 967 km w porównaniu z 946 km w 2012 r.

Inną dobrą wiadomością dla Amerykanów będzie niższy koszt tradycyjnego świątecznego obiadu. W przypadku posiłku na 10 osób z obowiązkowym w tym dniu pieczonym indykiem wyniesie on 44 dol. – o 43 centy mniej niż przed rokiem, wyliczyła American Farm Bureau Federation. Spadły bowiem ceny podstawowych produktów.

Ostrożne zachowania Amerykanów widać i w sklepach. Nie bez powodu trzy wielkie sieci handlowe w USA – Wal-Mart, Target i Kohl's – obniżyły prognozy zysku na IV kw. Badania pokazują bowiem, że tym sezonie świątecznym konsumenci polować będą głównie na towary mocno przecenione. Pomoże im w tym Internet.

Dostępność aplikacji na urządzeniach mobilnych – tabletach i smartfonach – dających możliwość błyskawicznego porównania cen radykalnie zmniejszy marże handlowców. Niepokój wielkich sieci o wyniki w najgorętszym okresie roku sprawił też, że wiele sklepów rozpocznie wielkie wyprzedaże już w świąteczny czwartek. Jeszcze kilka lat temu dzień ten poświęcony był przede wszystkim spotkaniom rodzinnym.

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku

Thanksgiving Day to tradycyjnie w USA czas największego w całym roku nasilenia podróży, a w poprzedzającą go środę z miejsca na miejsce przemieszcza się najwięcej ludzi. Święto spełnia społeczną rolę podobną do polskiej Wigilii – to tradycyjny czas spotkań i zjazdów rodzinnych.

Zachowania Amerykanów związane ze Świętem Dziękczynienia i następującym po nich tzw. czarnym piątkiem – początkiem wielkich świątecznych wyprzedaży – są uważnie śledzone przez analityków i ekonomistów. Od popytu wewnętrznego uzależnione jest ok. 70 proc. amerykańskiego PKB.

Finanse
Szefowa EBC rozważa wcześniejsze opuszczenie stanowiska
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Finanse
Niemcy są największym wierzycielem. Przegoniły Japonię
Prognozy „Parkietu”.
Jak oszczędzać i inwestować w czasach spadających stóp procentowych?
Finanse
Czego może nas nauczyć Warren Buffett?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont