Młodzi, bogaci, z flagą biało-czerwoną

Są ambitni. Nie boją się globalnego rynku, ale uważają, że „pieniądz ma narodowość". I są dobrej myśli – oto obraz pokolenia, które niebawem będzie nadawać ton w polskim biznesie.

Publikacja: 14.12.2015 20:00

Młodzi, bogaci, z flagą biało-czerwoną

Foto: Rzeczpospolita

Chcąc dalej się rozwijać, Polska powinna się skoncentrować na eksporcie. Patriotyzm ekonomiczny jest bardzo ważny, a poprzez wybór polskich produktów wzmacniamy naszą gospodarkę i budujemy zamożność Polaków. Firmy powinny mocniej stawiać na swoje działy badań i rozwoju. Nasz kraj staje się coraz lepszym miejscem na siedziby międzynarodowych spółek – takie wnioski (i wiele innych) płyną z rozmów, które miesięcznik „Bloomberg Businessweek Polska" przeprowadził z młodymi (wszyscy przed 40-tką), dobrze prosperującymi polskimi przedsiębiorcami.

– Potrzebujemy więcej firm, które tworzą unikalne, zaawansowane technologicznie wyroby lub specjalistyczne usługi – podkreśla Marek Tymiński z CI Games, spółki z branży gier komputerowych. Zwraca uwagę na potrzebę posiadania wartościowego własnego know-how. – Na przetwórstwie produktów spożywczych czy prostych usługach nie zbuduje się bogactwa narodu – kwituje.

Przykładem firmy z takim know-how jest Zortrax, producent drukarek 3D. – Cieszy nas, że nasza centrala znajduje się w Polsce, w Olsztynie. I że to tutaj powstają rozwiązania techniczne, które stosujemy w produktach docenianych na całym świecie – mówi Rafał Tomasiak, założyciel i szef młodej firmy.

Piotr Prajsnar z firmy IT Cloud Technologies widzi Polskę w 2025 r. jako hub technologiczny w Europie Środkowo-Wschodniej. Głównie dlatego, że nasze rynki IT i ICT należą do najdynamiczniej rozwijających się w tej części świata. – Z jednej strony mamy łatwy dostęp do rynku UE, a z drugiej relatywnie niskie koszty działalności – dodaje.

Prezes Oknoplastu Mikołaj Placek uważa, że polskie państwo powinno wypracować swoje USP – to skrót od unique selling proposition, co tłumaczy się jako unikatową propozycję sprzedaży. Tak jak np. Niemcy wypracowały solidność i wysoką jakość produktów, a Włochy są znane z dobrego designu. – U nas mogłyby to być np. dynamizm, świeżość, młodość polskich firm czy kreatywność, z której słyniemy - wylicza. – Powinniśmy się zacząć promować jako kraj nowoczesny i silny ekonomicznie, żeby zmieniać jego wizerunek, bo przełoży się to na postrzeganie rodzimych marek.

Co młodzi przedsiębiorcy myślą o perspektywach Polski? Jak planują swój biznes? Co jest dla nich ważne? – cały reportaż publikujemy w grudniowym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska"

Chcąc dalej się rozwijać, Polska powinna się skoncentrować na eksporcie. Patriotyzm ekonomiczny jest bardzo ważny, a poprzez wybór polskich produktów wzmacniamy naszą gospodarkę i budujemy zamożność Polaków. Firmy powinny mocniej stawiać na swoje działy badań i rozwoju. Nasz kraj staje się coraz lepszym miejscem na siedziby międzynarodowych spółek – takie wnioski (i wiele innych) płyną z rozmów, które miesięcznik „Bloomberg Businessweek Polska" przeprowadził z młodymi (wszyscy przed 40-tką), dobrze prosperującymi polskimi przedsiębiorcami.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli