Młodzi, bogaci, z flagą biało-czerwoną

Są ambitni. Nie boją się globalnego rynku, ale uważają, że „pieniądz ma narodowość". I są dobrej myśli – oto obraz pokolenia, które niebawem będzie nadawać ton w polskim biznesie.

Publikacja: 14.12.2015 20:00

Młodzi, bogaci, z flagą biało-czerwoną

Foto: Rzeczpospolita

Chcąc dalej się rozwijać, Polska powinna się skoncentrować na eksporcie. Patriotyzm ekonomiczny jest bardzo ważny, a poprzez wybór polskich produktów wzmacniamy naszą gospodarkę i budujemy zamożność Polaków. Firmy powinny mocniej stawiać na swoje działy badań i rozwoju. Nasz kraj staje się coraz lepszym miejscem na siedziby międzynarodowych spółek – takie wnioski (i wiele innych) płyną z rozmów, które miesięcznik „Bloomberg Businessweek Polska" przeprowadził z młodymi (wszyscy przed 40-tką), dobrze prosperującymi polskimi przedsiębiorcami.

– Potrzebujemy więcej firm, które tworzą unikalne, zaawansowane technologicznie wyroby lub specjalistyczne usługi – podkreśla Marek Tymiński z CI Games, spółki z branży gier komputerowych. Zwraca uwagę na potrzebę posiadania wartościowego własnego know-how. – Na przetwórstwie produktów spożywczych czy prostych usługach nie zbuduje się bogactwa narodu – kwituje.

Przykładem firmy z takim know-how jest Zortrax, producent drukarek 3D. – Cieszy nas, że nasza centrala znajduje się w Polsce, w Olsztynie. I że to tutaj powstają rozwiązania techniczne, które stosujemy w produktach docenianych na całym świecie – mówi Rafał Tomasiak, założyciel i szef młodej firmy.

Piotr Prajsnar z firmy IT Cloud Technologies widzi Polskę w 2025 r. jako hub technologiczny w Europie Środkowo-Wschodniej. Głównie dlatego, że nasze rynki IT i ICT należą do najdynamiczniej rozwijających się w tej części świata. – Z jednej strony mamy łatwy dostęp do rynku UE, a z drugiej relatywnie niskie koszty działalności – dodaje.

Prezes Oknoplastu Mikołaj Placek uważa, że polskie państwo powinno wypracować swoje USP – to skrót od unique selling proposition, co tłumaczy się jako unikatową propozycję sprzedaży. Tak jak np. Niemcy wypracowały solidność i wysoką jakość produktów, a Włochy są znane z dobrego designu. – U nas mogłyby to być np. dynamizm, świeżość, młodość polskich firm czy kreatywność, z której słyniemy - wylicza. – Powinniśmy się zacząć promować jako kraj nowoczesny i silny ekonomicznie, żeby zmieniać jego wizerunek, bo przełoży się to na postrzeganie rodzimych marek.

Reklama
Reklama

Co młodzi przedsiębiorcy myślą o perspektywach Polski? Jak planują swój biznes? Co jest dla nich ważne? – cały reportaż publikujemy w grudniowym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska"

Finanse
Trump przypuścił nowy atak na Powella. Prezydent znalazł sposób na pozbycie się szefa Fed?
Finanse
Listy zastawne: klucz do tańszych kredytów mieszkaniowych?
Finanse
Otwarcie na dialog, czekanie na konkretne działania
Finanse
Putin gotowy na utratę zamrożonych aktywów. Już nie chce kupować boeingów
Finanse
Donald Trump wybiera nowego szefa Fed. Kandydat musi spełniać podstawowy warunek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama