Złoty Lajkonik dla królika

Film „Królik po berlińsku” w reżyserii Bartka Konopki zwyciężył w konkursie polskim 49. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Nagrodę publiczności zdobył obraz Tomasza Wolskiego „Szczęściarze”

Publikacja: 05.06.2009 00:00

Anna Wydra i Bartek Konopka - Królik po berlińsku; fot.Tomasz Korczyński

Anna Wydra i Bartek Konopka - Królik po berlińsku; fot.Tomasz Korczyński

Foto: Materiały Promocyjne

W konkursie pełnometrażowych dokumentów Grand Prix - nagrodę Złoty Róg – otrzymał film „Wybraniec” („Unmistaken Child”) w reżyserii Nati Baratza (Izrael). Srebrny Róg, za szczególne walory artystyczne, przypadł filmowi „Sergei uzdrowiciel” („Sergei the Healer”) w reżyserii Petteri Saario i Juha Taskinena (Finlandia). Jury przyznało również wyróżnienie filmowi „Ciotki” („Rough Aunties”) w reżyserii Kim Longinotto (Wielka Brytania).

W konkursie międzynarodowym Grand Prix, nagrodę Złotego Smoka – otrzymał film „Pizza w Auschwitz” („Pizza in Auschwitz”) w reżyserii Moshe Zimermana (Izrael). Ponadto jury przyznało trzy Srebrne Smoki: nagrodę dla najlepszego reżysera filmu animowanego dla grupy BIF, którą tworzą Fabrice le Nezet, Francois Roisin oraz Jules Janaud z Francji za film „Dziesięć” („Dix”) , nagrodę dla najlepszego reżysera filmu fabularnego dla Richarda Penfolda i Samuela Hearna (Wielka Brytania) za film ”Muszę odejść” („Leaving”) oraz nagrodę dla najlepszego reżysera filmu dokumentalnego – Marcela Łozińskiego za film „Poste Restante”.

W konkursie polskim Grand Prix, nagrodę Złotego Lajkonika - otrzymał film „Królik po berlińsku” w reżyserii Bartka Konopki. Srebrne Lajkoniki przypadły filmom: „Chemia” w reżyserii Pawła Łozińskiego – dla najlepszego reżysera filmu dokumentalnego, „Laska” w reżyserii Michała Sochy – dla najlepszego reżysera filmu animowanego oraz „Echo” w reżyserii Magnusa von Horna – dla najlepszego reżysera filmu fabularnego.

Nagrodę Publiczności, na którą widzowie oddawali głosy przez cały czas trwania festiwalu, otrzymał film „Szczęściarze” w reżyserii Tomasza Wolskiego. To już drugi raz, kiedy krakowski reżyser podbija serca widzów, bowiem w zeszłym roku triumfowała jego „Złota rybka”.

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich dla najlepszego montażysty filmu dokumentalnego została przyznana zmarłej w ubiegłym roku Katarzynie Maciejko-Kowalczyk, która zmontowała aż trzy konkursowe filmy.

Największym powodzeniem wśród publiczności internetowego kina Cineman.pl (partnera festiwalu) cieszył się film "Największa chińska restauracja na świecie" opowiadający o lokalu, który mieści 5000 krzeseł i jak w soczewce skupia obraz największego społeczeństwa na świecie. Drugim bardzo popularnym tytułem był "Bilal" - historia niesfornego hinduskiego chłopca wychowywanego przez niewidomych rodziców. Oba filmy pokazywane były w Krakowie w konkursie pełnometrażowych dokumentów.

Galę wręczenia nagród poprowadził Maciej Stuhr, a na scenie wzniesiono toast z okazji 20 rocznicy pierwszych wolnych wyborów.

W konkursie pełnometrażowych dokumentów Grand Prix - nagrodę Złoty Róg – otrzymał film „Wybraniec” („Unmistaken Child”) w reżyserii Nati Baratza (Izrael). Srebrny Róg, za szczególne walory artystyczne, przypadł filmowi „Sergei uzdrowiciel” („Sergei the Healer”) w reżyserii Petteri Saario i Juha Taskinena (Finlandia). Jury przyznało również wyróżnienie filmowi „Ciotki” („Rough Aunties”) w reżyserii Kim Longinotto (Wielka Brytania).

W konkursie międzynarodowym Grand Prix, nagrodę Złotego Smoka – otrzymał film „Pizza w Auschwitz” („Pizza in Auschwitz”) w reżyserii Moshe Zimermana (Izrael). Ponadto jury przyznało trzy Srebrne Smoki: nagrodę dla najlepszego reżysera filmu animowanego dla grupy BIF, którą tworzą Fabrice le Nezet, Francois Roisin oraz Jules Janaud z Francji za film „Dziesięć” („Dix”) , nagrodę dla najlepszego reżysera filmu fabularnego dla Richarda Penfolda i Samuela Hearna (Wielka Brytania) za film ”Muszę odejść” („Leaving”) oraz nagrodę dla najlepszego reżysera filmu dokumentalnego – Marcela Łozińskiego za film „Poste Restante”.

Film
Nieznana biografia autora „Zezowatego szczęścia". Zapomniany mistrz polskiego kina
Film
Od klasyków „Sami swoi” oraz „Prawo i pięść” po „Różę” Wojciecha Smarzowskiego
Film
Horrory sprzedają się najlepiej w Hollywood
Film
22. Millennium Docs Against Gravity pokaże świat bez retuszu
Film
Już dzisiaj dowiemy się, kto wygrał Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy! | 9 dzień 18. Mastercard OFF CAMERA
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem